První recenze - Je nový Flash opravdu nejlepším superhrdinským filmem?

13.06.2023

Na tento film museli fanoušci DC čekat několik dlouhých let. Prošel si produkčním peklem, prosvištěl covidem, utekl od problémů a kontroverzí spojených s hlavním představitelem Ezrou Millerem, aby nakonec zdárně doběhl až do našich kin.

I přes to, že se donedávna nevědělo, co s filmem jako takovým bude a očekával se spíše průměrný, až podprůměrný výsledek, první reakce dopadly překvapivě výborně. To, že nová hlava DC - James Gunn bude chtít film podpořit, to se zdálo být jasné. Avšak spokojení byli i další tvůrci a osobnosti v čele s Tomem Cruisem, který si údajně po zhlédnutí svojí vypůjčené kopie vyžádal hovor s režisérem, aby mu osobně pogratuloval. To už je pěkně prosím pořádná reklama, ale co je na tom všem pravdy?

Jsem moc rád, že jsem měl tu čest film vidět mezi prvními u nás, abych se s vámi podělil o zážitek. Určitě je o čem mluvit.

Photo © Warner Bros.
Photo © Warner Bros.

Začneme zostra u představitele. Ezra Miller je psychopat. Je problematický jak na place, tak i v osobním životě. Vůbec nezávidím studiu obraty, které s ním museli před médii dělat, aby jeho kontroverze film úplně neshodily. Krom toho, a to je tedy můj subjektivní názor, jako herec pro mě také nikdy nebyl úplně nejsympatičtější. A to jak v předchozích představení Flashe v DC, tak i například ve Fantastických zvířatech.

Od jeho role jsem tedy čekal cokoli, ale určitě jsem nečekal, že zrovna on mě bude tak neskutečně a neironicky bavit. Je to pro mě naprosto surreální, nepopsatelný pocit, ale zajdu tak daleko a povím, že s tím, jak je snímek koncipován a napsán, by nikdo ze současných herců (kromě snad Nicholase Cage) nezahrál postavu Barryho Allena, v tomto filmu, tak dobře jako on. Je fenomenální. Má skvělý komediální timing a některé jeho skřeky a finesy jsou prostě takové, jaké mají být. A tenhle pozitivní efekt, kterým na mě působil, je u mocněn jen a jen tím, jak s ním film/režisér pracuje.

Photo © Warner Bros.
Photo © Warner Bros.

A tady se dostáváme k hlavnímu bodu. The Flash totiž není normální komiksový film. Není to odlehčený Spider-Man, ani temný Batman, jede si to úplně svoji linii - špagetu. Tuhle vlastní linii bych nejlépe přirovnal k Billu a Tedovi na cracku, říznuté se zhuleneckými komediemi Setha Rogana, naředěné Návratem do budoucnosti. Některé vtípky, dialogy a scény jsou za hranou a dost ujeté, každopádně vůbec to nevadí. Do toho znáte minulost hlavního herce a s touhle vědomostí je to možná ještě lepší. Dlouho, dlouho jsem se takhle nezasmál.

Asi si teď říkáte. Aha, já to věděl, takže je to blbost...

Musím vás opravit! Ano, je to hodně za hranou, je to místy těžce nelogické, je to chaotické, ale pod těmito vrstvami se jedná o naprosto skvělou, humorem nasáklou podívanou. Čekal jsem od toho ledacos. Čekal jsem, že to bude špatné, trapné, nějaká má část čekala, že to může být i dobré, ale na toto jsem připraven nebyl.

Tvůrci si podle mě jednoznačně museli uvědomovat co točí a režisér Andy Muschietti musí být naprostý génius, že s něčím takovým přišel a ukočíroval to, jinak si to neumím vysvětlit.

Photo © Warner Bros.
Photo © Warner Bros.

Krom humoru a stylu film podle mě zvládá skvěle i atmosféru a superhrdinskou akci, ikdyž jen v některých ohledech. Je z toho cítit extrémní cit pro záběrování a jako z málokterého superhrdinského filmu mám pocit, že se nad strukturou jednotlivých scén někdo pořádně zamyslel z filmařského hlediska. Některé kamerové výkruty a pohyby jsou naprostý bonbónek, něco, co si ihned budete chtít dát na plakát. Film je plný fan servisu a už v traileru se dozvíte, že se zde objeví několik Batmanů a dalších postav. Pro fandy napíšu, že trailery nevyzrazují obrovské množství překvápek, které například i mě chvilku nadzvedly ze židle. Režisér s těmito postavami pracuje skvěle, co se týče pohybu nebo superhrdinské akce. Specificky Batman je tu asi nejvíc cool vypadající postava.

Co tomu všemu nakonec podráží nohy jsou počítačové efekty. Jsou odporné. Jsou naprosto, naprosto odpudivé a gumové. Normálně jsem si u toho vzpomněl na Twilight scénu s počítačovím miminem a Polární expres. Na takové úrovni se pohybuje víceméně celý film včetně finále. To pak připomíná Injustice na Playstationu 3, lepší přirovnání mě nenapadá.

Nevím, proč to vypadá tak blbě. Film měl velké problémy v produkci, narostl mu rozpočet, byl několikrát odložen. Je tedy prostě možné, že studio už nechtělo dávat další peníze do postprodukce a chtěli se toho prostě zbavit.

Jsem však trochu masochista, co si užívá béčka a je schopen se nad vizuál úplně povznést. Proto pro mě tyhle špatné triky dodávaly nějakou další vrstvu tónu filmu a kolikrát to díky tomu bylo ještě údernější a vtipnější, než to původně chtělo být.

Photo © Warner Bros.
Photo © Warner Bros.

Pořád píši jen o humoru. Film obsahuje i nějaká „emocionální“ témata, ale tyhle linky na mě upřímně nefungovaly. Je to prostě taková blbina a nemá cenu od toho očekávat cokoli víc. Já jsem však nakonec velice spokojený. Jsem spokojený úplně jinak, než jsem čekal, že budu, ale jsem. Ezrův Flash tímto pravděpodobně končí a začíná doufejme ucelenější éra Jamese Gunna. Jsem však rád, že se loučíme zrovna tímhle (a ještě tedy nadcházejícím Aquamanem 2).

Tento film nebude pro každého a sám jsem zvědavý, jak ho příjme veřejnost. Pro určitý typ diváka se z toho však může stát klenot, jako se film stal pro mě, a proto doporučuji návštěvu kina. Jo a vezměte si i nějaký ten alkohol, můžete ho potřebovat.

Autor recenze - Wade Wright