Je Hypnotik s Affleckem milým překvapením nebo průměrným mysteriózním utrpením?

10.05.2023

Třetí Strážci Galaxie momentálně vládnou kinům. Zvládne s tím něco udělat tento týden třeba Ben Affleck?

Pokud jste viděli některou z ukázek, asi tak nějak tušíte, co byste od nejnovějšího počinu Roberta Rodrigueze měli zhruba čekat. Zachmuřeného Afflecka, který se při snaze najít svou ztracenou dceru zoufale nahání s hypnotikem v podání Williama Fichtnera. Trailery navíc lákají na ohýbání reality, hrátky s myslí nebohých obětí a (snad) i zajímavou akci. Že to zní fajn? Souhlasím. Problémem však je, že to tak opravdu jen zní.

Photo © Ketchup Entertainment
Photo © Ketchup Entertainment

Zejména první dvě třetiny filmu působí naprosto katastrofálně. Affleck po většinu času jen nechápavě krčí obočí nebo si mrmlá pod fousy o tom, co se to tady sakra děje, a kde je do háje jeho dcera… Hypnotik Fichtner mezitím chodí okolo jako kouzelný strýček, který prohodí s obětí pár slov a ta má hned potřebu vyloupit banku nebo poskakovat polonahá kolem uraženého hydrantu. O tom, že postavy o hypnotických schopnostech ví, ale rozhodnou se je podle potřeb scénáře vesele ignorovat, radši ani nemluvím.

Hlavní kámen úrazu ale vidím v tom, jak Rodriguez, potažmo Borenstein, celý příběh budují. Rozumím tomu, že se prostřednictvím mysteriózních kliček a zvráceného chování ovlivňovaných postav snaží postupně odhalovat jednotlivá tajemství představeného světa, ale v rámci příběhu jako celku to vůbec nefunguje. Celé představení hypnotiků totiž po většinu stopáže stojí a padá jen na tom, jestli se tomu rozhodnete věřit… A to osobně nemám nic proti představě hypnózy, sugescenebo čemukoliv podobnému. Jen to tady prostě působí jako pěst na oko.

Photo © Ketchup Entertainment
Photo © Ketchup Entertainment

Divák je totiž v samotném úvodu vhozen do světa, kterému nemá absolutně žádnou šanci rozumět. A nedej bože, když jde na film s tím, že tady půjde o nějakou „reálnou hypnózu" (což v úvodu podvědomě čekáte). V takovém případě jen nechápavě sedí a kroutí hlavou nad tím, co to je za hovadinu. Ano, ono se to třeba za deset, třicet nebo padesát minut vlastně nějak vysvětlí a člověku dojde, že to trápení asi mělo nějaký význam. Ale nic to nemění na skutečnosti, že těch x minut seděl v kině s pocitem, že tohle musí být nějaký omyl. Akce ho nebaví, příběh mu připadá pitomý a utrpení je jednoduše reálné (nejvíce asi v „Inception" scéně). A fakt, že na vás scénář na konci zčistajasna vytasí několik solidních twistů, to nezachrání.

Photo © Ketchup Entertainment
Photo © Ketchup Entertainment

Rád bych tady Hypnotika přirovnal k filmům, které mají silný zvrat v závěru, a přitom vás baví od začátku do konce, ale neudělám to. Protože v tu chvíli bych vzal Rodriguezovi jediný ostrý náboj, který jeho příběh má (aneb SPOILERy všude). Můžu vám jen slíbit, že pokud někdy na tento film narazíte, závěrečné plot-twisty zaručí, že možná nebudete mít pocit, že jste právě ztratili hodinu a půl z vašeho drahocenného času.

Hodnocení  50 %

Autor recenze - Nevka


Nejnovější články

Přečtěte si jako první, co je nového

V blízké budoucnosti vypukne občanská válka mezi autoritářskou vládou Spojených států a různými secesionistickými hnutími. Známý válečný fotograf Lee Smith zachrání začínající fotoreportérku Jessie před sebevražedným bombovým útokem v New Yorku. Tím začíná celý příběh, který je... o čem vlastně příběh je? Jedná se o politické vyjádření,...

S klepajícími se prsty datluji tyto dojmy ihned po novinářské projekci. Pokračování filmu, který označuji za jedno z předních sci-fi dékady, byť ne každý se mnou souhlasí. Pomalé tempo leckoho odradí, leckdo namítne, že je Duna nabubřelá a působí jako velký trailer na pokračování. Jaké jsou tedy moje pocity ze dvojky?

Je to už nějaký ten pátek, kdy Bohemian Rhapsody roztrhlo pytel s novou vlnou mainstreamových filmů o slavných hudebních legendách. Ke Queenům se přidal Eltonův Rocketman, Whitney Houston s I Wanna Dance With Somebody, zanedlouho se k nim přidá Michael Jackson... A to zdaleka nebude vše.