Supro: Kolik byste byli ochotní zaplatit, abyste se stali superhrdinou?
Sotva
jsem dala z ruky Zázraka a Pružinu (recenze ZDE), už v ní mám další kousek od českého týmu
autorů. Supro tvůrčího tria Štěpánka Jislová (scénář), Viktor Svoboda (kresba)
a Martina Fischmeister (koloring) se toho nebojí. Zatímco Zázrak a Pružina svým
zpracováním vzdávali hold klasice a komiksům zlaté éry, Supro je novátorské,
moderní a zcela korespondující se současnými trendy. Pokud se český rybníček
zdál ještě poměrně nedávno pro komiksovou tvorbu příliš malý, teď můžeme s
klidem tohle stigma setřást. Něco mi říká, že české autorstvo se teprve
rozjíždí...
Tahle barvami hýřící novinka nese podtitul „Hrdinové na dluh“, což se může minimálně prvních několik stran zdát lehce matoucí, ovšem jen do chvíle, kdy pochopíte, jak svět, kterému minimálně na poli marketingu vládne společnost SuproTM, vlastně funguje. Štěpánka Jislová (Klášter Nejsvětějšího srdce, Bez vlasů), která stojí za scénářem téhle 160stránkové pecky, se nijak netají tím, že si pro trochu té inspirace zašla k Watchmanům Alana Moorea a legendární Hvězdné pěchotě (1997). Osobně jsem v průběhu čtení měla pocit, že tu a tam cítím dohled Voughtu z The Boys, onde se mi připomněla Initiative ze Slottových Avengers a celkově jsem měla pocit, že na mě zpoza každého panelu dýchá to nejlepší z nových kousků staré klasiky.

Supro
pod taktovkou Nakladatelství CREW spatřilo světlo světa v květnu letošního roku, jedná se tedy
skutečně o komiksového benjamínka, troufám si ale tvrdit, že se mezi většími
brášky neztratí. Zázrakovi a jeho partě i starším a zkušenějším mentorům
sehraného tvůrčího dua Petr Macek a Petr Kopl dýchá na záda jak rozsahem, tak
potenciálem. Ačkoli se mnoha čtenářům nejspíš zachce tvrdit, že komiksová
tvorba už neumožňuje přinášet příliš nového, domnívám se, že tvůrci Supra na to
šli z té správné strany a dokázali, že i ze staré hlíny můžete postavit nového
golema. Spoileroví odpůrci, teď je ta správná chvíle, abyste přivřeli očka…
Pokud
bych měla Supru něco vytknout, tak je to snad jen absence dvou ze tří autorů na
Crweconu 2023, protože takhle všechny mé všetečné otázky schytal chudák Viktor
Svoboda. Svérázný sympaťák se záplavou kreslířských potřeb pěkně po ruce pro
nás poodhalil něco málo ze samotné tvorby a pomohl nám trochu lépe pochopit
podstatu některých postav – včetně toho, kde se tam kruci vzala Natyla. Jedná
se o první spolupráci tria Jislová – Svoboda – Fischmeister a začátky
společného díla se trochu podobaly zakládání punkové kapely v maminčině garáži.
Štěpánka přišla se scénářem, na který nalákala kreslíře Viktora. Barvy mu ale
nesvěřili, od toho tu byla Martina. Jakmile se prvotní plány uvedly do chodu a
vznikla pevná osnova příběhu, tvůrčí tým už šlapal jako dobře promazaný stroj.

Myšlenka
byla jasná: Bude to nové, bude to svěží a bude to lidské. Tak skutečné, jak jen
může být. Tak české, jak jen může být. Zajímavým detailem je, že z celého
komiksu se nikde doslovně nedozvíte, kde se příběh vlastně odehrává, že jde o
Česko napovídají vcelku nenápadné drobnosti (a ne, nemyslím teď česká a
počeštěná jména postav). I už zmíněné „využití“ známé youtuberky a influencerky
Natálie „Natyly“ Tolarové dává naprostý smysl a po setkání s Viktorem Svobodou
se stalo velmi milým detailem majícím přesah. Dnešní doba je bezpochyby dobou
influencerů. Co není na netu, to se nestalo. Co nevisí na Insta, jako by
nebylo. Nemluvě o tom, že přítomnost skutečné živoucí osoby na stránkách
komiksu dává dílu nádech „toho, co by jednou mohlo být“. Kdo ví? Možná Supro
není fikcí, ale vizí budoucnosti…

S
nonstop dokumentováním i běžných činností se naplno pracuje i v životech
hlavních postav. Ohnivá kráska Evelína je jednou z nejoblíbenějších
superhrdinek vzešlých z hungergameovské soutěže, v níž ti nejlepší z nejlepších
mladých talentů soutěží o balík peněz, který mohou využít dle své volby.
Většina z nich volí snadno. Ne však Ida, která je jedinou vítěznou účastnicí
soutěže, která peníze použila jinak než ke splnění svého snu stát se
superhrdinkou. Ida s Evelínou tvoří sladce zamilovaný pár, ale samy sebou mohou
být právě jen mimo dohled kamer a zvídavé oko fotografů. Ida totiž není úplně
Instagram-friendly typ, na rozdíl od oslnivé Evel, která se svým bratrem
Teodorem tvoří sehraný tým.

Na to,
aby žádná z jeho oveček nepáchala, co nemá (a co není dobré pro byznys),
dohlíží ostřížím zrakem jejich romský manažer Iláj. A právě v bodě „dělá, co
nemá“ celý příběh začíná a opírá se o něj až do samotného konce. Supro velmi
čtivým, svěžím a přirozeným způsobem rozvíjí jak příběh Idy, která se až do
jednoho vypjatého okamžiku topí v průměrnosti, protože peníze ze své výhry v
soutěži investovala do předem ztraceného boje, tak zároveň odhaluje za
barvičkami velmi dobře skrytou prohnilost celé společnosti SuproTM,
pro niž jsou superhrdinové pouhým obchodním artiklem a pokud si své
superhrdinství nevybojují, mají už jen jednu možnost, jak ho získat. Půjčky jim
poskytované, aby mohli svůj superhrdinský potenciál za použití těch správných
vědeckých metod odhalit a aktivovat, se podobají smlouvě s ďáblem, u které
nikdo (nebo minimálně Teodor) nečetl to drobné písmo pod čarou.
To, co ze začátku vypadalo jako prostý příběh hrdina versus zlá korporace, se stránku po stránce pomalu proměňuje v kombinaci ghostovského odboje proti chladnému kapitalismu, odhalení toho, co znamená být hrdinou pro vás a ty, co vás sledují pouze na sociálních sítích a jejich obrázek o vás samotných utváří to, co do médií pustí váš šéf, a ukázku skutečné lásky a ochoty obětovat pro ni vše, co vám ještě zbylo. Supro čtenáři názorně připomene, že skutečného hrdinu netvoří schopnosti a že to, kdo je padouch, může být matoucí pro všechny zúčastněné.

Ačkoli
mnozí mohou tvrdit, že si trojice nováčků na poli komiksové tvorby ukousla
příliš velké sousto, dovoluji si tvrdit, že autoři velmi dobře věděli, co
dělají. A uměli to udělat správně. Byť v mnoha částech příběhu nebo i v
samotných postavách spatřuji celou řadu paralel s již existujícími komiksovými
charaktery (Ida vs marvelovský Ghost, Eve vs Human Torch, Iláj vs James
Stillwell a další), ani jednou se mi při čtení nechtělo říct: „fůůůj,
vykrádačka!“. A to primárně proto, že Supro žádnou vykrádačkou není. Veskrze
inovativně pracuje s již osvědčeným a to, v čem se inspirovalo jinde, přetvoří
ve zcela novou verzi, které lze jen obtížně cokoli vytknout. Bonusová „galerie“ v samém závěru je jen sladkou třešničkou na tomhle barevném, lahodném dortu.
Závěrem
– Supro se mi, byť jinak preferuji klasiku zlaté éry, neočekávaným způsobem
trefilo do vkusu. Je moderní, ale ne překombinované, poplatné době, ale neplní
hystericky menšinové škatulky, jen „aby někoho neurazilo“. Vše, co tvůrci
použili, je naprosto adekvátní a výborně využité do poslední stránky. Z mého
pohledu se jedná o vynikající komiksové dílo, které si z každého trendu bere
jen tolik, aby ukázalo, že ne vše, co vypadá dobře na sítích, z vás dělá
lepšího člověka i mimo ně. Připomíná, že i ti nejlepší z nás často žijí dva
životy – ne proto, že by chtěli, ale proto, že je k tomu okolnosti donutí.
Závěr celého omnibusu čtenáře pěkně tvrdě vrátí na začátek, kdy ještě nebyli
žádní influenceři a žádná supehrdiny chrlící společnost, a připomene, že to, co
dělá člověka člověkem, je zkrátka potřeba vidět na vlastní oči přímo v první
linii.
Autorka recenze – Kristýna Mia Vondřichová
V roce 2023 vydalo Nakladatelství CREW