České herní studio Sagittaras Games na GMTK Game Jam 2022 - Jaký je výsledek?

02.08.2022

Nezávislé české herní studio Sagittaras Games se letos poprvé zúčastnilo soutěže GMTK (Game Maker's Toolkit) Game Jam, ve které se pravidelně utkávají jednotlivci či týmy ve tvorbě her v omezeném časovém limitu.

Co je to GMTK Game Jam? Jedná se o vývojářský maraton pořádaný od roku 2017 britským videoherním novinářem Markem Brownem, a to na internetové platformě itch.io. Týmy či jednotlivci mají za úkol během 48 hodin vytvořit hru na jasně zadané téma, které je odhaleno až ve chvíli spuštění soutěže, přičemž způsob provedení je čistě na fantazii vývojářů.

Jde se o jednu z nejsledovanějších a největších akcí svého druhu, kdy se každý rok registruje stále větší počet účastníků, stejně tak stoupá i počet vyrobených her. Zatímco na první ročník se přihlásilo 2857 vývojářů a vyrobeno bylo 732 titulů, letos se zastavilo číslo registrací na počtu 22077 vývojářů a 6168 originálních titulů.

„Projít kompletním procesem tvorby hry během dvou dnů, to je samo o sobě ohromná výzva, která skýtá spoustu možností pro nasbírání zkušeností a zároveň je to úžasná příležitost pro stmelení celého týmu. To byly naše hlavní cíle. Byla to zároveň i skvělá možnost vyrobit další hru, kterou bychom se mohli prezentovat a předvést celkové kvality našeho studia a kterou bychom jednoho dne mohli transformovat do dalšího většího titulu," říká zakladatel studia a CTO Jan Zechovský.

Letošní ročník nesl téma Roll of the Dice (Hod kostkami/kostkou) a průběh byl tradiční.

Po uplynutí 48hodinové lhůty a ukončení vývoje totiž následoval týden, kdy měli registrovaní soutěžící možnost zahrát si každou jednotlivou hru a ohodnotit ji ve třech kategoriích - kreativita, zábavnost a celková prezentace. Z tohoto hodnocení následně vznikl žebříček 100 nejúspěšnějších her, z nichž tvůrce soutěže, Mark Brown, vybral na základě jejich vlastního odehrání 20 vítězů. Ti získali pomyslné čestné uznání a samozřejmě ohromnou pozornost a pozitivní reklamu.

A jak dopadlo samotné studio Sagittaras Games?

Z celkového počtu 6168 registrovaných her skončil jejich titul nazvaný Live or Dice na 919. místě, což ho řadí na konec chvostu mezi 15 % nejúspěšnějších počinů. A o čem vůbec tato hra je?

Live or Dice je kombinací deskové a karetní hry. Role jsou ovšem originálně otočené tak, že se hráč nachází v roli samotného herního plánu, a jeho cílem je co nejvíce znepříjemnit život alchymistovi, který se v roli herní figurky snaží dokončit svůj lektvar. Cest, kterými toho lze dosáhnout, je mnoho, ale jen jedna z nich je ta správná!

„Naši první účast na podobné akci rozhodně považujeme za úspěch. Poznali jsme silné i slabší stránky nových členů týmu, a o to více jsme se mezi sebou mohli poznat. Každopádně největší výzvou těchto krátkých jamů je správně odhadnout velikost a náročnost celého konceptu tak, abyste jej stihli nejen včas dát celý dohromady, ale také pořádně otestovat, aby to ve výsledku dávalo smysl. Náš víkend se nesl v duchu maximálního nasazení a minimu spánku, což se samozřejmě postupně začalo na všech podepisovat. I přes to, že na hlasech lidí bylo zejména ke konci cítit, že by nejradši žádné další připomínky a návrhy už nepřijímali, udrželi jsme si po celou dobu úžasného týmového ducha, což považuji za ten nejlepší výsledek, jaký jsme si mohli přát," doplňuje k výsledkům opět Jan Zechovský.

„Chtěl jsem přijít s originálním námětem, abychom nebyli jen tzv. další z mnoha. Říkal jsem si, že deskových her bude mnoho, tak mě napadlo zkusit to vzít z trochu jiného úhlu, aby to bylo celé o trochu zajímavější. Myšlenka hlavní mechaniky společně s prezentací hry se lidem nakonec líbila, hůře však dopadla hratelnost. Pokud chcete karetní hru s komplexním systémem udělat co nejvíce zábavnou, nejdůležitějším krokem je dostatečně vybalancovat hodnoty, na kterých jsou herní mechaniky založené. Hráčovi taktéž musí být vždy jasné, co se přesně ve hře děje a proč. Když jsme hru po vydání zkoušeli, narazili jsme na spoustu věcí, které by bylo vhodné prezentovat hráčům trochu jinak. Zjistili jsme tak, že nápad pro hru nebyl špatný, ale mé požadavky na celkový obsah byly vzhledem k omezenému času dost náročné. Budeme-li na příštím game jamu ve stejném počtu, přijdeme s něčím alespoň o trochu jednodušším. Zde nám zkrátka nezbylo příliš moc času pro testování a následné úpravy," upřesňuje Milan Vondráček, hlavní game designer.


info@sagittaras.cz

sagittaras.cz

Patreon

Facebook

LinkedIn

Zdroj textu - Tisková zpráva Sagittaras Games