Trochu jiný pohled na Falcona a Winter Soldiera (RECENZE)

25.04.2021

Víc hlav víc ví... A to platí i v tomto případě. Pojďme se na poslední Marvel sérii podívat z trochu jiného úhlu!

Pokud bych měl popsat své pocity, pak bych musel říct, že s celou sérií mám celkem čtyři hlavní problémy. Vezmu to tedy pěkně po řadě a začnu u technické stránky. Když se zaměřím na to, jak seriál obecně působí, musím říct, že na televizní produkci se jedná o velmi atraktivní počin. Je vidět, že Disney do lokací a efektů nasypalo opravdu velký balík peněz, což se projevilo i na kvalitě. Můžu s klidem říct, že "nepěkně" na mě působila pouze druhá epizoda, kde honička s náklaďáky vypadala opravdu odpudivě. Jinak byla radost se na to koukat.

O to horší je fakt, že střih soubojů je tady jednoduše šílený. V tomto ohledu absolutně souhlasím s Wadem, který se postaral o minulou reakci na tomto webu. Já na rozdíl od něj kinematografii nestuduji, ale i tak mi vadilo, že se při každé příležitosti střihá, pohledy se mění jako na kolotoči a akce, která by mohla být i docela zajímavá, tak v polovině případů dost výrazně ztrácí na kvalitě. Člověk, který se těšil na zážitek z Winter Soldiera tak musí pouze konstatovat, že Russoovi jsou prostě Russoovi. A nahradit je evidentně není zdaleka tak jednoduché, jak se nám Marvel ve svých prohlášeních snažil naznačit.

Dalším dosti problémem je John Walker a.k.a. nový Kapitán Amerika, který je napsaný skrze celou sérii jednoduše otřesně. Ten borec a jeho charakter je totálně mimo všechny požadavky na správné budování osobnosti. Chvilku se chová jako absolutní magor, potom je z něj jako lusknutím prstu naprosto pohodový cápek, a jindy k němu necítíte zase absolutně nic. Jedinou vcelku logickou změnu chování tak představuje vyvrcholení linky s Lemarem. Přitom Wyatt Russell i přes nenávistné reakce fanoušků do role celkem sedí a umím si představit, že mohl být docela zajímavým okořeněním celé série - a vlastně i MCU. Ale to by k němu tvůrci museli přistupovat s větší zodpovědností. No...

Pak je tady linka s Sharon, která je dokonce ještě méně dotažená než Walker. A to by člověk řekl, že něco takového prakticky nebude možné. Po poslední epizodě jsem se nezmohl na nic jiného než na pouhé a znělé: WTF! Rád bych o tomto tématu pohovořil ještě trochu více, ale problém je, že obsahuje dost zásadní SPOILER, a tak si to radši nechám na nějakou jinou příležitost.

Problém dva a tři pak dohromady tvoří čtyřku. Protože jestli na něco série trpí, pak je to fakt, že nemá minimálně 8 epizod. Ona i jedna jediná epizoda by asi pomohla k tomu, aby to všechno dávalo větší smysl. Ano, chápu to, že fanoušci by prskali, protože by nabyli dojmu, že by se znásobila domnělá "výplň" seriálu. Ono to ostatně lze vidět i na hodnocení první a páté epizody, kde se více řešily vztahy a akce byly pomálu. Mrmlání a nespokojenost sršela ze všech koutů sociálních i jiných sítí. Konzumní divák o to zřejmě nemá zájem, což je neuvěřitelná škoda.

Zrovna tyto epizody jsem si užil nejvíce, protože politika a rasová problematika tady prostě funguje. Českému divákovi sice tato témata nejsou tak blízká a mnohdy je považuje za "obtěžující", ale tak to prostě je. I přes to, že Samova a Buckyho linka nemohla být rozdílnější, nádherně se spojily a fungovaly výborně jako celek. A to mluvím jak o scénách z Buckyho minulosti, tak i o současných problémech Samovy rodiny. Tady se scénář naštěstí nedržel zkrátka a všechny motivy vysvětlil dostatečně. Když však sleduji jednotlivé reakce, chápu, čeho se Marvel bál. Ale minimálně linky Sharon a Walkera na tom hrozně utrpěly.

Na vysoko rozpočtovou "televizní" produkci je Falcon a Winter Soldier pořád velmi kvalitním projektem. Nemůžu se však zbavit dojmu, že jeho samotný potenciál byl mnohem větší. A když člověk vidí, že mohl dostat něco mnohem lepšího, je potom mnohem zklamanější. Sečteno podtrženo... Není to nejlepší věc, kterou jsem kdy viděl, ale na poměry běžných seriálů jsem se (až na druhou epizodu) opravdu dobře bavil.

I přes své chyby se jedná o projekt, který je pořád o dost lepší než naprostá většina produkce nechvalně známého CW.

P.S.: Zemova nově vzniklá viralita je až neuvěřitelná.

HODNOCENÍ SÉRIE: 75 %