Tinnitus - Píská vám stále v uších? Řešení existuje!

12.12.2022

Bylo to pro mne bylo docela překvapení, protože lékaři vám často řeknou, že žádné řešení není... a příčina je v mnoha případech také neznámá. Patříte-li mezi tyto pacienty, hozené do bezbřehého moře beznaděje a všudypřítomného hluku v uších, mám pro vás dobrou zprávu. Řešení (téměř) existuje!

Hned na začátku chci vyjádřit překvapení nad částí knihy - Maslowova pyramida potřeb.

Asi ji znáte. Tento koncept zahrnuje základní fyziologické potřeby (jídlo, spánek), pocit bezpečí a jistoty, sociální potřeby, a také ty individuální, taktéž pocit realizace sebe samého. Ta stará známá pyramida může hrát roli i v takové věci, jako jsou ušní šelesty a už asi tušíte, co může být tím základním problémem... stres. Neuspokojení těchto základních potřeb provází strach o přežití, neuspokojené sociální potřeby zase působí emocionální poruchy a nekvalitní vztahy.

„Psychosomatické symptomy poukazují na nedostatek harmonie, respektive na neuspokojené základní potřeby. Projevují se jako alarmující onemocnění, například artróza, kožní ekzémy, žaludeční a trávicí poruchy, nebo právě tinnitus,“ říká nám kniha. A o tom vlastně celá tato publikace je.

Nová civilizační choroba vychází podle autora především z přílišného přetížení. Emocí, života, sluchu - a každý, kdo si k tinnitu pomohl pobytem v hlučném prostředí (a vážně stačí třeba hlučné děti nebo neustálý stres z menšího trvalého zvuku), dá autorovi - Markus Schwabbaur - za pravdu, že velkou roli hrálo nějaké trvalé, nebo nadměrné chvilkové napětí.

Důležité je ale vědět, že účinná metoda, jak tinnitus úplně vyléčit, zatím neexistuje. On se svým způsobem i velmi špatně diagnostikuje a měří, přesto výzkumy vyznívají zajímavě a navádí autora k myšlence, že lze zkusit některé metody potlačení těchto zvuků. Mozek je totiž také tím, kdo řídí intenzitu šumu v uších! Možná novinka?!

Za pokus to stojí a s touto knihou si celou metodu Marcuse Schwabaura můžete zkusit. Kniha bude dobrá i pro všechny, kdož se cítí, že mají k něčemu takovému kvůli stresu nakročeno. Díky celé knize pak můžeme i lépe pochopit pacienty s ušními šelesty. Pochopit, co prožívají. A nebo se dokonce seznámit do hloubky s tím, co možná zrovna prožíváte vy sami.

O autorovi - Markus Schwabbaur je německý psycholog a psychoterapeut. Po studiu psychologie se zaměřením na psychoakustiku a klinickou psychologii v Eichstätu a italském Milánu pracoval na několika specializovaných klinikách. Než si v roce 2009 otevřel v Mnichově soukromou praxi, vedl psychosomatické oddělení ORL v tamější nemocnici, kde se soustředil na tinnitus a poruchy sluchu. V současné době působí jako behaviorální terapeut, přednáší a pořádá semináře.

Autorka textu - Renata Petříčková
Vydáno - Nakladatelství Kazda (2022)