The Last of Us part 1 (PC) – Kupte si cokoliv, jenom ne tohle! (18+)

02.04.2023

Je to docela vtipné. Když jsem téměř před měsícem dostal info, že dostaneme recenzní klíč na PC verzi The Last of Us Part 1, už tehdy jsem měl chuť vést onu „recenzi'“ v poněkud sarkastickém duchu, protože podobně jako to má Todd ve zvyku se Skyrimem, tak i v Sony mají jakousi zvláštní zálibu neustále recyklovat jednu a tu samou hru (nicméně Bethesda aspoň přiznala, že všechny nové edice Skyrimu jsou „cashgrab“, na rozdíl od někoho, ehm ehm…). 

Začalo to docela neškodně, a to vydáním první hry na PS3 v roce 2013. Potom o rok později následoval Remaster, který byl mířen na konzole PS4. Dlouhých 6 let nic, dokud nevyšel díl druhý. Pak ovšem o dva roky později následuje REMAKE prvního dílu, který nezměnil absolutně nic kromě Grafiky a údajně i AI, aby autoři „zAchOVAli DUChA'“ původní hry. Ovšem pozor, tentokrát za pouhých 70 Euro, Horste! A to se vyplatí! Jo a taky letos vyšel seriál, který doslova zkopíroval již zmíněnou hru… „Just sayin“.

Nicméně Naughty Dog spolu s Iron Galaxy mě toho ušetřili! Sami mi darovali náboje s jejich nejnovějším PC portem slavné hry, kterou tak strašně rádi dojí.

Pokud jste četli mou předchozí recenzi na Remake prvního The Last of Us, tak vám asi přijde, jako bych zničehonic otočil o 180 stupňů a z někoho, kdo se snažil být férový, je nyní někdo, kdo má potřebu si do výsledku rád kopnout. Rád bych se ale přiznal, že tohle nutkání jsem měl už během psaní recenze na onen Remake pro PS5, avšak rozhodl jsem se tehdy jít diplomatičtější cestou. I přesto, že nejsem žádným „fanboyem“ Last of Us a nepovažuju ho osobně za takový masterpiece, jako všichni okolo. Chtěl jsem být vždy férový vůči jakékoliv hře, ať už má status, pozadí a tvůrce jakékoliv, tudíž proto jsem onu recenzi pojal něžněji, než by si možná zasloužila. I přesto, že jsem ji už tehdy bral jako nádherně naleštěný „cashgrab“.

Nicméně na to já dneska z vysoka s**u. Odmítám být férový vůči takhle zpackanému portu, který je doslova výsměchem všem, kteří si kdy přáli zahrát si tuhle „legendární'“ Playstation klasiku na PC. Proto prosím, abyste tady tenhle článek (nebo jak jinak tohle nazvat) nebrali jako recenzi, ale spíš jako povzdechnutí a zanadávání si nad tím, jak si něco takového, jako je PC verze The Last of Us, můžou tak velké společnosti jako Naugty Dog v roce 2023 dovolit.

Rád bych začal tím, že jsem ve hře strávil momentálně 84 minut a z toho pouhých 45 minut jsem strávil v hlavním menu. A v hraní odmítám dál pokračovat, dokud hra nebude opravena. Už teď se cítím, jako kdyby mě v Playstationu okradli i přesto, že mám hru zadarmo. Jakmile totiž hru nainstalujete, tak vás v hlavním menu v pravém dolním rohu uvítá takový krásný text, který praví – Probíhá vytváření shaderů. To samo o sobě je docela velký „red flag“, jelikož mě na mojí RTX 3060 Ti, Ryzen 5 5600X a 48 GB RAM trvalo vytvořit shadery tři čtvrtě hodiny! A to jsem na tom byl ještě dobře, protože chudáci lidi, kteří mají slabší PC než já, se ve Steam recenzích dost často zmiňují, že jim trvalo vytváření shaderů klidně i 2 HODINY! Docela slušný čas, když vezmeme v úvahu, že instalace samotná zabere jedinci s průměrným internetem tak půl hoďku až hoďku, žeee...? 

Během vytváření shaderů jsem alespoň zabrousil do nastavení grafiky, jen proto abych se zhrozil podruhé, jelikož grafika na FULL HD s vysokým nastavením grafických detailů naprosto přesahovala maximální počet paměti VRAM, která je díky mojí grafické kartě 8GB. Jakmile jsem předvolby grafiky změnil na střední variantu, tak mi do maximálního vytížení VRAM zbývalo jenom 245MB… To zní trochu debilně, ne?

Řekl jsem si však – Čert to vem! Grafiku jsem nastavil s vysokými detail, abych těch hrozivých 8GB na VRAM nepřesahoval, a počkal si, až se vytvoří shadery a já mohl vesele hrát. A pak se začaly dít věci… Z toho mála času, který jsem ve hře strávil, vám můžu alespoň potvrdit, že ano, hra vypadá a ovládá se opravdu dobře. To je vám ale úplně k ho**u, když framerate je schopný se držet jen pár minut, ne-li sekund, třeba i na 70 FPS jen proto, aby následně spadnul na 25 FPS

Po velmi krátkém čase jsem toho měl dost a preset grafiky změnil na tu střední variantu. Pak to bylo stabilnější, to jo. Ale ne natolik, abych neměl chuť svojí mechanickou klávesnicí umlátit toho kr****na, který řídil portování téhle hříčky. Do toho ještě připočtěte odporné záškuby, které se dějí i při naprosto klidových situacích, spolu s naprosto běžnými pády hry... a „shitfest“ máte na světě. 

Jestli vypíchnout největšího nepřítele v rámci všech vlastností hry, tak jsou to její pády. A to si nedělám prdel, když vám říkám, že hra mi konzistentně co každých 10 minut spadla. A někdy to ani nebylo těch 10 minut. Co deset minut! Někdy to nebylo ani pět minut hraní, aniž by mi hra zase nespadla!!! Tohle je už docela extrémně seriózní fail, který ještě k tomu u lineární hry jako je Last of Us si v roce 2023 dovolit zkrátka nemůžete. Dohromady jsem za těch 40 minut hraní čistého času napočítal asi šest pádů hry a všechny se staly v rámci prvních deseti minut každého hraní, což je naprostý nesmysl nejvyššího kalibru, jaký jsem kdy zažil. Schválně jsem si před psaním tohohle hru znova zapnul, abych se utvrdil v tom, že neplácám voloviny a doslova během tří minut hraní (před hraním následoval samozřejmě ještě poměrně dlouhý loading screen) hra opět „crashnula“. Tleskám!

Doslova i Cyberpunk 2077, který byl během svého „launche“ na konci roku 2020 pranýřován za bídný stav na konzolích minulé generace, byl aspoň hratelný! Jo, ta hra padala (mně padala i 5x denně na PS4 Pro, ale vždycky to bylo v dlouhých hodinových intervalech), dočítaly se jí textury během hraní, neměla stabilní framerate, byla plná bugů a glitchů, měla dlouhé loading screeny, ale i přes to všechno byla hratelná a šla dohrát. Já to dokázal celkem třikrát ještě před prvním velkým patchem 1.1. A to se tu bavíme o velkém open-world RPG, se kterým měli vývojáři příliš velké ambice a zkrátka podcenili svoje vlastní schopnosti, engine a technologie starých konzolí, když ani v počtu kolem 500 vývojářů nedokázali vydat na trh ve stanoveném termínu hotovou hru.

Zatímco u Last of Us se bavíme o studiu, které dokázalo již zméněný remake doručit na PS5 v naprosto pohodovém stavu, ale u PC portu si nejspíš řekli, že to přenechají jinému studiu, které to nějak na to PC už převede. Btw to stejné studio dělalo i port pro Uncharted z loňského roku. Ale též je to stejné studio, které před osmi lety totálně doje***o PC verzi Batman: Arkham Knight. Buď jim do sbírky chybělo renomé portových packalů, anebo jsou ve vedení naprostí dem**ti... Anebo oboje.

A jasně, teď se na mě můžete vrhnout a říkat mi, jak vám hra jede naprosto v pohodě a bez problémů. A já vám na to maximálně řeknu – Fajn, dobře pro vás, vyhráli jste jackpot štěstí, nebo asi máte sestavu, která je výkonnější než má, která dokáže ty problémy anulovat. Nicméně je potřeba si uvědomit, že ty problémy tam stále jsou a že ne každý si může dovolit PC sestavu za x desítek a stovek tisíc. Nebo že ne každý si vybere komponenty přesně stejné, jako někdo jiný. To, že vy ty problémy nemáte, neznamená, že tam nejsou a je hodně lidí, kteří o tom dávají sakra hlasitě znát. A mají na to právo

Jako zákazníci jste utratili své peníze, abyste si mohli užít plynulý herní zážitek, který ale nedostanete, protože vývojáři byli příliš líní na zjišťování jakýchkoliv problémů v rámci game testingu. Systémové požadavky pravděpodobně splňujete (ať už minimální nebo doporučené), jinak byste si hru asi nekupovali, a i tak za svých 60 Euro dostanete „clusterfuck“ v podobě PC verze The Last of Us. Tohle se nesmí dít! Jinak se to bude furt opakovat dokola a dokola. A ano, uvědomuju si, že tohle je docela boj s větrnými mlýny, ale důraz se na to klást musí neustále!


Hodnocení

Na závěr bych Vás chtěl jenom požádat, pokud jste si port Last of Us Part 1 ještě nepořídili, vys**te se na to! Běžte si radši koupit Remake Resident Evil 4, ten se kur**sky povedl, nebo si běžte koupit nějakou kvalitní Indie hru a podpořte malé vývojáře, nebo si kupte COKOLIV JINÉHO, co funguje a je kvalitnější než Last of Us Part 1. Uděláte službu jak sobě, tak i lidem, kteří si za svou dobrou práci ty peníze skutečně zaslouží.

Je mi jedno, jestli za tohle bude někdo na mě naštvaný. Je mi jedno, jestli kvůli tomuhle už nikdy nic od Playstationu nedostanu, je mi naprosto jedno, že jsem se zde občas vyjadřoval jako buran z Prdelína. Nicméně pokud jsem tímhle štěkem do prázdna dokázal aspoň pár lidí přesvědčit, aby si nekupovali rozbité a nekvalitní produkty, pak je má mise splněna a budu doufat, že si lidé hru začnou kupovat pouze tehdy, až bude opravená.

Naughty Dogu, strč si tenhle port do pr***e a začni pracovat konečně na něčem jiném a udělej, nebo minimálně zařiď, ať je tenhle produkt tentokrát v kvalitním stavu. Doufám, že se za pár let uvidíme u Remasterovaného Remaku The Last of Us Part 1 pro PS6, který tentokrát portnete i na nový XBOX a který bude dosahovat stejných kvalit a rozměrů. Ovšem tentokrát za 80€!

Autor článku – Šmudla