Spyro – First 4 Figures (Reignited Trilogy)

06.10.2021

Legenda plošinovek ožívá v parádní edici sběratelských sošek!

I když většina hráčů v současné době holduje hlavně multiplayerovým hrám nebo epickým singleplayerovým titulům sázejícím na obrovské světy protkané perfektními příběhy, jedno je jisté. Skoro každý má ve svém srdci nějaké to místo pro plošinovky.

Takřka všichni jsme na nich kdysi ujížděli. Někteří možná více než jiní, ale to nic nemění na skutečnosti, že zejména naše dětství by bez těchto titulů nebylo zdaleka tak krásné, jak by mohlo být. I přes to, že se v případě plošinovek jednalo z 90 % o hry, které měly po většinou velmi jednoduchý příběh, dokázali nás tvůrci za pomoci roztodivných světů, nejrůznějších postaviček, a hlavně svou hravostí vtáhnout a udržet v transu po dlouhé hodiny a hodiny času. Motivace posbírat všechny herní předměty, vyřadit ze hry nepřátele a proskákat všude, kam jen to jde, byla prostě neuvěřitelná.

Na mě osobně fungovaly tyto mechaniky mnohdy více, než pokusy o zdárné dokončení "klasické" příběhovky.

Neustálá snaha o perfektní koordinaci pohybů, správného načasování a přesnost byla a stále je něčím, co člověka jednoduše baví. Není proto divu, že si tento herní žánr neustále drží svou početnou skupinku fanoušků, kteří si v záplavě moderních her a AAA titulů stále najdou čas a rádi si nějakou tu plošinovku na odreagování zahrají. A nejinak je na tom i Spyro.

Ikonický purpurový drak poprvé vzlétl k obloze na PlayStationu roku 1998. Titul "Spyro the Dragon" si okamžitě získal srdce fanoušků i kritiků, což vyústilo mimo jiné v 4,8 milionů prodaných kopií (k roku 2007) a výborné recenze od běžných hráčů i odborníků. Zpětně působí grafika prvního Spyra už možná docela úsměvně, ale faktem je, že se na svou dobu jednalo o velmi zdařilý kousek, který sázel na slušnou hratelnost a na sympatického a roztomilého hlavního hrdinu. Spyro tak představuje brand, který i v dnešní době dokáže plnit sny každého markeťáka. Prostor pro pokračování, prodej hraček, návrhy nejrůznějších druhů oblečení, nebo produkce filmů a seriálů ze světa této videohry je totiž obrovský.

Série dosáhla svého kvalitativního vrcholu v roce 2000, kdy světlo světa spatřil třetí díl s podtitulem "Year of the Dragon". Ten dosáhl v rámci metakritik na 91% hodnocení a je tak nejlépe přijatým titulem v sérii. Od té doby už to šlo se Spyrem jenom z kopce.

Série se na různých platformách, konzolích a zařízeních dočkala 13 dílů, ale žádný již nebyl hodnocený tak dobře jako původní trilogie. A to se Spyro například v rámci "The Cortex Conspiracy" potkal s neméně slavným Crashem Bandicootem. Vše se v dobré obrátilo až v roce 2018 se "Spyro Reignited Trilogy", která kompletně zmodernizovala původní trilogii a vrátila jí tak původní lesk a slávu. A hlavně díky ní jsme dneska tady!

V rámci obnovy původního videoherního klenotu si pro nás totiž výrobce "First 4 Figures" připravil i novou Spyrovu sošku. A nutno říct, že se neuvěřitelně povedla!

Vzhledem k tomu, že původní série dostala naprosto nový grafický kabátek, několika změn se pochopitelně dočkal i Spyro. Byla zdokonalena prostorová ergonomika těla a tvůrci si dali záležet na tom, aby drak vypadal maximálně realisticky. Než se pustím do podrobnějšího popisu, neodpustím si zmínit fakt, že po několik let jsem se v rámci mých (do reálného života) velice přínosných aktivit po dlouhou dobu zajímal o studium tzv. Drakologie. Což je jednoduše řečeno věda o dracích. Není proto žádným překvapením, že pokud dojde na draky, na stavbu těla a jednotlivé parametry si jednoduše potrpím.

Spyrova soška je v tomto ohledu opravdu perfektní.

Má jednoduchý podstavec, který sází na odstín růžové až lososové barvy (to je ta barva, kterou jako muž musíte zmínit vždy, když vidíte něco "trochu jinak růžového") a detail purpurových dlaždic, které jsou výrazně podobné dračím šupinám. Což potvrzuje i fakt, že velmi podobně vypadají i šupiny, které zdobí Spyra. Na podstavci si nelze nevšimnout také toho, že je lososová doplněna o záměrně vytvořené fialové šmouhy, které budí dojem povrchu, na kterém se vyřádil oheň. Oceňuji i skutečnost, že vše ladí s drakem, ale zároveň má dostatečně rozdílný odstín na to, aby mohla vyniknout samotná sošku.

Kontrast mezi podstavcem a drakem navíc podtrhuje i typický rudý diamant, o který se Spyro opírá. Vzhledem k tomu, že je do jisté míry průzračný, dovoluje světlu, aby vytvářelo v jednotlivých denních dobách nejrůznější barevné kreace a působilo na svého vlastníka aktivním dojmem. Podobně fungují například i velmi živé oči, které se lesknou a vdechují postavě život. Diamant, oči a částečně také šupiny pak představují prvky, které nejsou matné.

Postavě dominují dvě barvy, které nadále využívají dvou barevných variant. Těmi je purpurová (až fialová) a zlatá (až oranžová). Tělo díky této kombinaci nepůsobí jednotvárně a zároveň ani kýčovitě či nepatřičně. Je to zejména proto, že obě barvy pracují spíše s tmavší variantou svých odstínů.

V tomto případě sází krk, náprsní část (hrudník), břicho, roh a křídla na stínování zlaté, která plynule přechází do oranžové - takový lehký nádech grapefruitu. Ten navíc doplňují černé přechody v žebrování, které tak korigují jinak poměrně světlou barvu simulující rohovinu. Zbytek těla je purpurový. Dračí kůže je poté o něco světlejší než šupiny, které jsou na dotyk vystouplé a tmavší (zde ona paralela s podstavcem). Zejména na zádech pak působí nejatraktivněji, když přechází od dračí koruny (rohy a hříva) nad páteří až k ocasu, kde se pojí s charakteristickým ocasním bodcem.

Pokud se navíc podívám na to, jakým způsobem je Spyro vymodelovaný, nemůžu šetřit chválou. V momentě, kdy ho srovnám s hrou, jedná se prakticky o kopii, která není rozeznatelná od originálu. Precizně vytvarovaný hrudník, dokonale zahnuté rohy, hříva i křídla... Oproti klasickému pojetí draka mě trochu překvapuje, že má Spyro na zadních nohou tři drápy, zatímco na předních rovnou čtyři, ale to nemá na funkci rostlináře vůbec žádný vliv. Koresponduje to se samotnou hrou.

Pravidelné sběratele potěší i fakt, že Spyrův výraz je tentokrát více pozitivní a uvolněný. Z minulých sošek, nebo například stojanů na controllery, jsme totiž spíše zvyklí na zarputilý pohled s přikrčeným obočím. A každá taková změna je jen a jen ku prospěchu sbírky.

Reálně tak nemám této sošce prakticky co vytknout. Trochu mě mrzí znatelné přechody mezi některými částmi těla (například tlapy a nohy nebo ocas a záda), které připomínají, že se nejedná vyloženě o "jeden kus", ale jde o detail, který je prakticky zanedbatelný.

Při poměrně rozumné ceně, jakou First 4 Figures za tento kousek chtějí, se jedná o nádhernou práci. Kvalitní, ručně malovaná a poměrně těžká PVC soška, která je ozdobou každé sbírky. Jsem opravdu moc spokojen a začínám uvažovat, že si od stejného výrobce pořídím i Crashe Bandicoota. Pokud se k němu dostanu, určitě se můžete těšit i na další okénko ze Sběratelského koutku.

Za sošku na zhodnocení děkujeme společnosti Xzone, na jejímž webu najdete sošky z této série i mnoha dalších!