Spider-Man: Miles Morales (PC) aneb když se žák vyrovná svému mistrovi a ještě ho dokáže v mnohém překonat

24.11.2022

Letošní rok jsou žně pro milovníky Spider-Mana a hráče (kteří nevlastní konzole) v jednom. Zatímco v létě dorazil na PC výtečně zvládnutý port ještě lepší akce Petera Parkera z roku 2018, nyní tu máme neméně povedenou sólovku jeho nového parťáka, jenž dorazil na PS v roce 2020. Takhle... čekáte snad od tohoto portu něco jiného než úspěch, když na něm pracovali opět v Nixxes Software?

Ještě než se pustím do zhodnocení portu samotného, dovolte mi opravdu ve stručnosti jen reagovat na hru samotnou, neboť na PS verzi jsme recenzi nedělali a já určitě chci některé věci vypíchnout a zdůraznit jejich kvalitu, protože si to vývojáři v Insomniac Games zaslouží. 


Předně je dobré si říct, že i když je Milesovo dobrodružství o poznání kratší a nejedná se ani o pokračování, ale ani klasické DLC, může kupodivu zabavit úplně stejně, ne-li více. Díky „krátkosti“ hlavního příběhu je tak spád děje svižnější, udrží pozornost a navíc je i vyprávění správně spider-manovské.

Hned úvodní rekapitulace předchozích událostí a hon dvou Spider-Manů na Rhina je zpracovaný výtečně, je akční, vtipný a Milese si oblíbíte během prvních 10 minut zcela bez problému. Tomu samozřejmě dost pomáhá vizuální stránka celé hry, která je opět naprosto fantastická a já jenom nemůžu uvěřit tomu, že jsem se dočkal svých dětských představ o tom, jak by někdy mohly vypadat hry se Spider-Manem. To bylo v roce 2000.

Co někoho na začátku může překvapit je to, že se s Milesem hráč pohybuje po stejných částech města jako s Peterem, ale příběhově to dává smysl a navíc to není až tak stejné, poněvadž je adventní čas a město je pokryté sněhem, či dokonce parádně sněží. Geniální osvěžení známého terénu. 

Miles ale nejenom, že se vizuálně a příběhově vyrovná svému staršímu bráškovi, po stránce hratelnosti jej dokonce i předbíhá. Pryč jsou otravné věže otevírající mapu, ty byly vystřídány součástkami jedné organizace a díky nim si můžete vylepšovat součásti kostýmu. Paráda! Navíc tu máme dvě skvělé nové schopnosti - sílu Venom a neviditelnost. Venom je bio-elektrická síla, která dokáže nepříteli dost zavařit, krátkodobé zneviditelnění se dá zase výtečně použít při plánování taktiky. Dobré je, že vás hra do ničeho netlačí a tyto dva elementy nemusíte v boji používat vůbec, což by ale byla škoda, oba jsou dost zábavné. Ve stromu schopností je navíc můžete velmi slušně rozvinout a ve výsledku je z toho další výtečně vypadající akce. 

Skvělým detailem je i speciální mobilní aplikace, kterou mohou občané města využívat, a to díky Milesovu nejlepšímu příteli - Gankemu. Lidé si zkrátka skrze aplikaci napíšou o pomoc a záleží už pak jen čistě na hráčovi, zda na upozornění v aplikaci odpoví či ne. Další prvotřídní a nápadité oživění vedlejších misí. Co se jich týká, jsou tu opět rozesety po mapě určité úkoly a hádanky, které se nijak zásadně nevymykají už použitému konceptu, ale zde se aspoň více týkají příběhu. 

Souhrnně k samotné hře nemůžu vlastně říct nic negativního. Skvěle se bavím a protože mám , kromě těchto typů her rád i komiksy a Spider-Mana především, jsem v ráji. Insomniac prostě nezklamal. Nyní ale k technické části a portu na PC.


Nejprve si řekněme, co nám oficiálně slibuje Playstation

Odemčené snímkové frekvence a podporu dalších technologií včetně NVIDIA DLSS 3 a NVIDIA DLSS 2 zvyšujících výkon, NVIDIA DLAA zvyšující kvalitu obrazu a NVIDIA Reflex snižující odezvu. Podporovány jsou také technologie pro zvýšení rozlišení AMD FSR 2.1, Intel XeSS a IGTI... Ray Tracing... řadu nastavení obrazovky a rozlišení s poměry 16:9, 16:10, 21:9, 32:9 a 48:9... a podporu DualSense. 

To všechno samozřejmě lze, k tomu pak náleží i mnoho drobných úprav, sloužících ke spokojenosti detaily posedlých hráčů. No a pak tu jsou systémové požadavky, které potěší snad i majitele ne tak úplně výkonných zařízení.

Já osobně operoval s následující sestavou - Monitor Full HD 1080, NVIDIA GeForce GTX 1650, Intel Core i7-9750, RAM 16 GB. Při srovnání s tabulkou velmi rychle zjistíte, že pasuji mezi doporučené a velmi vysoké nastavení. Začal jsem tedy s doporučeným a nezaznamenal jsem snad žádný problém. Vše je čisté, plynulé a zkrátka nádherné, jak má být. Jasně, není to úplně vyždímaný potenciál, ale já zase nejsem ultra náročný. 

Následně jsem tedy přejel na vysoký režim a ten mi taktéž jel skvěle, ale ne až tak úplně bez chyb. Občas přicházelo lehké trhnutí obrazu a sem tam se snížily FPS, každopádně nic drastického, co by mě nutilo to přepnout zpátky. 

Pochválit určitě mohu i celkový bezproblémový start, kdy Miles prostě šlape už v den vydání jako hodinky, zatímco port Spideyho z léta se na začátku bez drobných obtíží s grafickými ovladači neobešel. Každopádně aspoň je znát, že se v Nixxes Software poučili z chyb a dál je prostě neopakují. Aspoň tedy co se týká těch nižších levelů, kde se mohu pohybovat. Co tak ale pozoruji na internetu, žádný zásadní problém nevyvstal, snad jen občas si někdo postěžoval, že nevidí  zásadní rozdíl mezi tím, kdy bylo použité DLSS a kdy ne. 

Jedinou výtkou na konci tak bude nepopiratelný fakt, že tahle hra je prostě vyrobená ke hraní na ovladači a sebelepší port nás nezachrání od občas marného a zmateného bušení do klávesnice. Každopádně Miles nemá až tak nabušenou zásobárnu komb, takže to není tak brutální jako v Peterově případě. 


Hodnocení

Miles Morales je, stejně jako předchozí Spideyho dobrodružství, výtečným portem a opět tak dokazuje, že vydávat PS exkluzivity po nějakém čase i na PC má smysl, protože to jde dělat sakra kvalitně, díky čemuž jsou spokojení doslova všichni. Mít hru jen na své oblíbené platformě je sice super, ale občas to chce trochu té hráčské vášně rozlít mezi všechny vrstvy a nechat nás mezi sebou diskutovat, čí verze je ta lepší. 
Mnoho nadstandardních grafických možností a vylepšení, možnost pohrát si s rozměry obrazu a k tomu navíc skvělá hra jako taková dělá z tohoto portu další skvost do sbírky. Jedinou výraznou vadou může být pro někoho cena, nepoměrná k velikosti a ceně předchozího Spider-Mana. Aktuálně stojí Miles 50 Euro, ovšem Spideyho port z léta je původně za 60 Euro, nyní je v akci za 45 Euro. 

95 %


Autor recenze - Michal Černý

Nejnovější články

Přečtěte si jako první, co je nového

Letošní rok jsou žně pro milovníky Spider-Mana a hráče (kteří nevlastní konzole) v jednom. Zatímco v létě dorazil na PC výtečně zvládnutý port ještě lepší akce Petera Parkera z roku 2018, nyní tu máme neméně povedenou sólovku jeho nového parťáka, jenž dorazil na PS v roce 2020. Takhle... čekáte snad od tohoto portu něco jiného než...

Pochutnejte si na nových kulinářských dobrotách z Azerothu díky knize World of Warcraft: Nové příchutě Azerothu. Věhlasný šéfkuchař a pandaren Nomi vás v pokračování Oficiální kuchařky, vydané v roce 2017, provede rozmanitými zeměmi Azerothu a představí recepty, které se poprvé objevily v rozšířeních této nesmírně populární hry od studia Blizzard.

Avatar nikdy nebude patřit ke špičkám scénáristiky, ba ani herecké výkony nemusí aspirovat rovnou na Oscara. To, co dělá tento svět výjimečným, jsou pevná režisérská vize, prvotřídní uchopení a zachycení atmosféry a vizuální zpracování pocházející z míst za hranicemi naší sluneční soustavy.

Od roku 1995, kdy vyšlo Toy Story, potažmo až od roku 1998, kdy vyšlo A Bug´s Life, se téměř každý rok můžeme těšit na jednu či dvě nové pixarovky. Za celou tu dobu jich vzniklo opravdu dost, nicméně kouzlo Pixaru spočívá i v tom, že se snaží neustále posouvat kupředu jak ve stylu vyprávění, tak i vizuální prezentaci....