Šílená noc - Vraždící Santa ve vánočně laděné akční jednohubce

08.12.2022

Způsobů, jak se naladit do vánoční atmosféry, je mnoho. Pokud máte pocit, že jste vyrostli z klasických pohádek, Šílená noc režiséra Tommyho Wirkoly je více než slušnou alternativou. I přes brutalitu a hektolitry krve je to totiž v jádru pořád typický vánoční film, což je paradoxně asi jeho největší slabinou. I díky sympatickému obsazení, povětšinou funkčnímu humoru a několika výborným scénám se však jedná o fajn kousek, který ve mně i přes své nedostatky zanechal převážně příjemné pocity.

Santa Claus v podání Davida Harboura není úplně klasickým ztělesněním této známé osoby. Má deprese, pije alkohol a chce s roznášením dárků skončit. V průběhu noci se však přimotá k ozbrojené loupeži v domě bohaté ženy, kterou přijely navštívit její děti se svými rodinami. Následuje cesta za „potrestáním všech zlobivých“ ve snaze zachránit ty hodné. Harbour je rozhodně jedním z nosných pilířů filmu. Do role sedí parádně a není těžké mu uvěřit jakoukoliv pozici, ve které se ocitne.

Snímek stojí hlavně na akci, která je opravdu výživná a většinou i nápaditá. Santa kromě kouzel využívá k zabíjení i vánoční dekorace, což často vede k hodně bizarním situacím. V traileru mohl hlavní hrdina působit jako nezastavitelný terminátor, naštěstí tomu tak úplně není a zvlášť na začátku dostává docela zabrat. Následná přeměna ve stroj na zabíjení je navíc celkem pěkně odůvodněná. Zvláštní zmínku zaslouží scéna v „kůlně“, která díky kombinaci hudby s jistou vražednou zbraní patří k tomu nejlepšímu, co Šílená noc nabídne. Hudba je obecně parádní a využití tradičních koled funguje až překvapivě dobře.

Kromě akce je důležitým prvkem i humor. O ten se starají převážně příbuzní majitelky domu, kteří k ní přijeli oslavit Vánoce. Ačkoliv se jedná o naprosto klišovité archetypy postav, jejich ztvárnění prostě baví a vzájemná interakce funguje. To platí i o šéfovi lupičů v podání Johna Leguizama, který má pro změnu vtipné poznámky vůči všem okolo sebe. Naopak komické provedení utrpení některých vojáků ve stylu série Sám doma mi tolik nesedlo. Vzhledem k tomu, že mu většinou předchází akce jako vystřižená třeba z Johna Wicka, není tohle spojení za mě úplně šťastné.

Ačkoliv u podobných filmů nemá smysl očekávat jakkoliv komplikovaný příběh, zde se o určité ozvláštnění jinak jednoduchého scénáře stará několik zvratů. Některé moc překvapivé nejsou, ale pár z nich dokáže povedeně nabourat divácká očekávání. Osudy postav naproti tomu nepřekvapí vůbec. Samozřejmě nesmí chybět patos ve formě srdceryvných rozhovorů Santy s dívkou Trudy, kdy si hrdina uvědomuje, že jeho práce vlastně má smysl. Závěr poté jako kdyby vypadl z příručky „Jak klišovitě uzavřít vánoční příběh“. I když snímek párkrát dokáže zahřát u srdce, silnější emoce se kvůli ne moc dobrému provedení nedostaví. To zřejmě ani nebylo cílem, a proto výskyt tolika scén ždímajících slzy moc nechápu.

Stopáž necelé dvě hodiny na první pohled působí vcelku přívětivě, během sledování jsem měl nicméně pocit, že zkrácení by rozhodně prospělo. Snímek nemá dostatek nápadů ani natolik propracovaný scénář, aby dokázal naplno bavit po celou dobu. Především kolem poloviny výrazně zpomalí a docela se táhne. I přesto jsem se nikdy vyloženě nenudil.

Hodnocení

Šílená noc nabízí přesně to, co sliboval trailer. Akční jízdu plnou humoru, vraždění a vánočních poselství. I když šlo z námětu určitě vykřesat ještě o něco víc, v rámci žánru se nejedná o žádný propadák. Svůj účel plní a nabízí ideální způsob, jak se odreagovat a zároveň navodit vánoční atmosféru.

60 %

Autor recenze - Steven47