Recenze první série The Last of Us - Úspěch či zklamání?

15.01.2023

Na HBO postapo seriál The Last of Us podle známé herní předlohy herního studia Naughty Dog jsem se těšil jako malé dítě. Po zhlédnutí všech devíti dílů mohu s úlevou konstatovat, že jako hráč jsem od obrazovky odcházel spokojený, bez naštvání, ale po počátečním jásotu i se zklamáním. Ne nějak velkým, ale drobně jsem ho cítil. To se ale ještě může změnit. I tak jde o seriál patřící na vrchol.

Upozornění: Recenze je kromě konce pro nováčky určena hráčům, je ale bez konkrétních spoilerů ohledně toho, co je v seriálu proti hře nové.

O co jde

Joel a Ellie, to už je i podle jmen tak legendární herní dvojice, že je otázka, jestli vůbec musím představovat, o co v jejich příběhu v Last of Us jde. Přesto stručně: civilizace se zhroutí, když houbovitý cizopasník začne napadat lidi a ovládat je. Stanou se bytostmi nápadně připomínající zombie. Civilizace se zhroutí a ve zbytcích toho, co z ní ( i lidstva a jeho morálky a dosavadních pravidel) zůstalo, se snaží přežívat jak v minulosti silně raněný Joel, tak i jeho „zásilka“, malá holka Ellie, která nákazu přežila a neproměnila se, takže je nadějí na nalezení léku.

Ti dva se nejdřív nesnášejí, až se z nich stane nakonec na sobě závislá dvojka. Projdou spolu velký kus cesty a my ji již deset let podnikáme s nimi.

Zombie stříleček bylo dost, ale tato podle mě získala naši bezbřehou lásku kvůli tomu, jaká morální dilemata před nás postavila, jak skvěle byly napsané všechny zásadní postavy, jak se proměňovalo jejich chování, zajímavé byly dialogy a podobně. Všechno do sebe skvěle zapadlo a ze hry se stal fenomén.

Dva tábory kritiků

Bylo jasné, že pokud se někdy někdo rozhodne převést hru do živého zpracování, bude projekt již dávno předem pod drobnohledem a ať dopadne jakkoli, stane se terčem kritiky.

A to se stalo.

Máme tu totiž dva zcela zfanatizované hlavní proudy. Jeden si myslí, že je povinností adaptací držet se původního díla v měřítku 1:1 a nesmí si dovolit ani úkrok, druhý je zase přesvědčený, že „čím víc změn, tím víc Adidas“ a pokud je dílo příliš podobné originálu, čertí se. Spousta z nás není tak radikální, ale k jedné či druhé straně se více či méně přikláníme.

Za mě se devítidílný seriál moc povedl, a i když se lehce blížím druhému proudu a některé pasáže mi přišly až moc do puntíku překlopené z příběhu hry, nakonec cením, že to zdaleka není pravidlo.

Naopak, ze začátku jsem až zíral, jak moc věcí tvůrci buď úplně překopali, nebo aspoň částečně předělali. Někdy vážně zásadně (asi nebudu zastírat, že i já jsem zíral, že vynechali masky a spóry, ale to může mít nějaký záměr, který mi uniká), jindy vedou ke stejnému cíli, ale z trailerů jsem získal pocit, že to bude spíše kaleidoskop pečlivě za sebou seřazených scén z hry pro PlayStation.

Vrchol seriálu

To se ale naštěstí nestalo. Z prvních dvou epizod (první můžete vidět v pondělí 16. ledna od tří ráno na HBO Max, pak každý týden vždy jeden další díl) jsem byl unešený. Výprava je naprosto skvělá a vynaložené peníze jsou tu vidět na každém záběru. Ani jsem si také nedokázal představit, jak budou vypadat některé ikonické záběry z gamesky převedené na obrazovku. A působí luxusně, „efektáři“ si dali hodně práce a dostali se mi tím takříkajíc „do srdíčka“. Není divu, vždyť za jednou z epizod stojí jako režisér klíčový tvůrce hry Neil Druckmann.

Jeden z dílů na začátku je pak naprostý filmařský, režisérský, herecký i emociální majstrštyk. Nebudu prozrazovat víc (někteří zbytečně spoilerují, takže možná už tušíte, o co jde), ale jde zrovna o část, která vybočuje ze scénáře hry a představuje nám příběh jedné zásadní postavy ve světle toho, o čem se divoce spekulovalo, ale nikdy jsme to natvrdo neměli potvrzené (pokud ano, tak se omlouvám, i když mám látku rád, zase nepatřím k těm, kteří zachytávají a hltají každý šproch ohledně hry).

Tato epizoda mě naprosto emociálně odrovnala a v tu chvíli jsem se chtěl vykašlat na přísnost recenzenta a napálit seriálu rovných sto procent, což by ale nebylo asi úplně fér s ohledem na mé další výtky.

Část diváků epizodu zcela nesmyslně odsoudí, nebude schopná překročit svůj stín a bude kvůli tomu možná „hejtit“ celý seriál, i když k tomu nebude žádný reálný důvod. Pevně ale věřím, že umělecké a další kvality dílu nakonec převáží v rozhodování, zda je dobrý nebo ne. Jak už jsem výš naznačoval, patřím spíš k těm, kteří chtějí aspoň částečné odklony od původních předloh, takže jsem si v prvních dílech rochnil. Většina změn byla k lepšímu, sem tam se mi nějaká úplně nelíbila, ale převažovala spokojenost.

Zato u doslovně překlopených finálních epizod jsem se lehce trápil. Nechci být příliš kritický, i když mi připadalo, jako by už to tehdy scénáristy přestalo bavit a dojeli na volnoběh. To může ale být jen můj pocit a když budu fér, zase jedna z finálních scén na mě působila mnohem lépe než ve hře.

Tvůrci tímhle přístupem, že někde se drží víc předlohy a jinde málo, rozumně uspokojí obě dvě nesmiřitelné skupiny, z nichž každá má svou pravdu. Za mě bych ale přece jen udělal ještě více změn.

Bella jako Ellie zaslouží omluvu

Důležité je vyjádřit se k hereckému obsazení, které se také zuřivě rozebíralo. Mohu potvrdit, že Pedro Pascal je jednou téměř nepřátelský, pak i starostlivý, nebo v pravé chvíli zuřivý Joel, zkrátka... povedl se mu. A i když někteří zoufalejší lidé ponižovali v diskusích představitelku Ellie - Bellu Ramsey kvůli jejímu vzhledu, já si ji tu zamiloval a věřím, že si zaslouží od těchto lidí za jejich odsudky hlubokou omluvu.

Že nemá stejný půvab, které stvořily počítačové pixely? Pro mě je tu dokonalá a drze si dovolím tvrdit, že kdyby se porovnávaly výkony obou hlavních hvězd, zvítězí. Je v ní to rošťáctví, zranitelnost i vzpurnost ze hry, kterou raději nehrála, aby neměla tendence napodobovat předlohu. Přesto se Bella do figury dostala, jako by ji pro ni napsali přímo na tělo.

Hodnocení

Před posouzením celého seriálu musím upozornit, že k dispozici jsme dostali verzi, která dokázala, proč se u takhle produkčně náročných záležitostí nevydává celý seriál najednou. Jestli si dobře pamatuji, do třetího dílu jsem viděl v podstatě hotový produkt, později byla vždy na začátku upozornění, že některé věci se ještě dodělávají. Mohly chybět VFX efekty, hudba, některé záběry ještě nemají barevnou korekci, dokonce jsem někde slyšel i zvukové poznámky tvůrců. Chápu ale, že se na jednotlivých dílech bude pracovat až do posledních chvil před jejich vydáním.

Vy už uvidíte konečný výsledek a já se na seriál v plné kvalitě, ve 4K, s Dolby Vision, podívám znovu a posoudím, jestli nedodělky předtím nějak ovlivnily můj divácký zážitek.

Proto nyní dávám opatrnějších 80 % s vědomím, že nakonec může být mé hodnocení ještě vyšší, klidně devadesátkové. Jde o nejlepší herní adaptaci, kterou jsem kdy viděl, rozšiřuje svět, který už známe a i když by to podle mě mohl dělat ještě razantněji, už teď si troufnu tvrdit, že moc lepších seriálů letos asi už neuvidíme.

Na závěr varování pro nehráče, kterým závidím, že ten příběh ještě neznají a omlouvám se, že jejich očima nemám šanci se na seriál už nikdy podívat. Pokud máte rádi postapo seriály a očekáváte jinou verzi Walking Dead, tak se seriálu vyhněte. Je to příběhovka, nakažených je tu pomálu, hlavní je děj a postavy. Pokud tohle přijmete, nebudete zklamaní a věřím, že budete nadšení.

Autor recenze - Martin Růžička