Ratchet & Clank: Rift Apart (PC verze): S koupí raději chvilku počkejte

07.08.2023

Je to tady! Další vysoce očekávaný port, dalo by se říct už „playstationové klasiky“, dorazil na naše stroje. Postarala se o něj již prověřená společnost Nixxes Software, jež měla v minulém roce na starost oba Spider-Many. U nich se asi shodneme, že výsledek byl skvělý. Jak to ale dopadlo v tomhle případě? V mnoha ohledech parádně, ale...

Před 20 lety probíhal na PS duální souboj mnoha značek, no jedním z těch největších byl Ratchet & Clank vs. Jak & Daxter. Já osobně patřil do tábora Jaka a s radostí jsem hltal každou vteřinu gameplaye, tudíž na ty druhé dva hrdiny nebyl prostor. A jak plynul čas a já opustil (z mnoha důvodů) konzolové vody, přišlo mi to docela líto. Hlavně kvůli tomu, když jsem zpětně zjišťoval detaily, jak úžasná série tohle je. Proto když přišlo oznámení portu nejnovějšího zářezu do této ságy, velice jsem se zaradoval a těšil se na to, až i já si vyzkouším dobrodružství této slavné dvojky. A skutečně, jsem za to neskutečně rád, jen by asi bylo mnohem lepší, kdyby port vyšel až o několik týdnů později. Proč?

Začnu tentokrát nezvykle negativy.

Za prvé – padání. A to velmi rušivé. Pokud by hra spadla jednou po spuštění a pak to bylo v pohodě, neřekl bych nic, ale stav dva nebo tři dny po vydání byl doslova katastrofický. Doslova 15-20 minut po každém spuštění přišel zásek a okamžité vypnutí. Bez jakéhokoliv upozornění, chybového hlášení nebo čehokoliv podobného. Prostě uprostřed jakékoliv akce přišel zásek a konec. Bylo to až tak otravné, že po 5 pokusech jsem ten den hru zkrátka už nezapnul. A jelikož nepomohla žádná variace nastavení, kterých je poměrně dost, což je ostatně u PC portů skvělým standardem, nebyl jsem vůbec pozitivně naladěn do dalšího hraní. 

Ale překonal jsem tento pocit a další den se vše pokusil rozjet znova. A ejhle! Hra už nepadala, přišel však jiný problém. Zámrz. Opět zhruba stejných 20 minut trvalo, než přišel zámrz. Čekal jsem a čekal... a nic neroztálo. Těch zámrzů jsem přežil asi 3, provázené dalšími několika neúspěšnými čachry s nastavením. Rozhodl jsem se tedy vyčkat na další patch. Ten přišel další den a naštěstí už žádné padání a zamrzání nenastalo. Problémy, byť menšího a přežitelného rázu, však neskončily. 

Vezmu to v krátkosti – problikávající odlesky ve vodě, na mnoha místech nekvalitní textury, zaseknutí nepřátel v těžko dosáhnutelné poloze, podivné stíny, pixelové kousky světa (nemluvím o tom, když používáte pixelovou zbraň), občas text v menu překrývají textury z prostředí, nutnost... zkrátka, jsou to detaily, které jsou sice občas otravné, ale hrát se s nimi v pohodě dá. Pro experty, kteří ale řeší každý pohyb stébla trávy, to je infarktová věc. Zdaleka nejhorší věc je ale nutnost restartovat hru po každé úpravě v nastavení. 

Pokračujme raději pozitivy. Tedy aspoň z větší části.

R&C jako první hra „naplno“ využívá microsofťácký API DirectStorage, který dokáže mnohem lépe využít rychlosti NVMe SSD a v nové verzi 1.2 též podporuje dekompresi přes GPU, což významně dokáže ulevit vašemu procesoru. No, naplno. Bohužel, ani když máte  nejvýkonnější stroj, nevyhnete se různým lapáliím. 

Hra disponuje dosti častým putováním mezi světy a je vystavěná na velmi rychlém načítání jak v těchto procesech, tak obecně. Na PS5 to funguje výborně, na PC už bohužel ne. Velmi často se vám tak může stát, že při přesunu mezi světy se pohybuje okolí, ale Ratchet (případně další postavy) stojí na místě. Mně se to stávalo při každém průletu. Opět, není to nic, kvůli čemu byste museli rozmlátit svůj pokojíček, ale zážitek z hraní to může dost ponížit. 

Každopádně jinak je načítání dost rychlé a není si na co stěžovat. 

Kde udělalo NIxxes skvělou práci, tak to je samotný výkon a možnosti nastavení. Majitelé RTX 40 se mohou těšit na technologii Frame Generation, což je součást grafických čipů Nvidia a je dvakrát rychlejší než předchozí generace, nechybí ani plná podpora ovladače DualSense (bohužel jen s kabelem), nechybí ani Ray tracing a spousta dalších drobných detailů, díky kterým si můžete vše přizpůsobit podle svých možností. Některé asi nepotěší fakt, že RTX budete potřebovat už od doporučeného nastavení. No, potřebovat, hru rozjedete i s GTX, nicméně nesmíte se pak divit nejrůznějším problémům a přehříváním stroje. 

V Nixxes nezapomněli ani na odemčená snímkovací frekvence a s tím spojené nejnovější technologie pro upscaling rozlišení jako NVIDIA DLSS 3, AMD FSR 2, Intel XeSS a Insomniac Games Temporal Injection. Pro zvýšení kvality obrazu pak můžete využít NVIDIA Reflex a NVIDIA DLAA. Tradičně nechybí podpora širokoúhlých formátů obrazu 21:9, 32:9 a dokonce 48:9 pro tři monitory


Shrnutí

 Mám trochu pocit, že poslední dobou je docela trendem vydávat nedodělané hry, a to jen kvůli tomu, že vývojáři (developeři, porteři) naslibovali nějaké datum a to nechtějí za žádnou cenu upravit. Výsledky všichni známe. Co se týká Ratcheta a Clanka, určitě se nedá říct, že jde o vyloženě pokažený port, ale za sebe mluví i fakt, že aktuálně jde o třetí nejhůře prodávaný port z PS na PC. Bezpochyby se do toho promítnul fakt, že hráči čekají na opravné patche. A mnohdy čekají oprávněně. V tomhle případě doporučuji taktéž, byť ve stavu, v jakém je dnes hra, je určitě normálně hratelná, aspoň pro méně náročné uživatele. Já s ní už žádné vyloženě obtěžující problémy nemám. Každopádně pokud se nezačnou vydávat hry v aspoň 80% stavu tak, aby nepadaly a nemrzly několikrát za sebou, budou hráči čekat stále delší dobu a prodejnost v několika týdnech po vydání bude tvrdě klesat. 

Port jako takový ale rozhodně doporučuju, Rift Apart je parádním a vysoce zábavným kouskem pro všechny plošinovkáře a příběhově či herně patří stále na vrchol svého žánru.


Autor recenze – Michal Černý