Overwatch 2 – Blizzarde, tuhle bezduchou pračku na peníze si strč do...

19.05.2023

Chudák Jeff. Pamatujete si ještě, jak jsme během BlizzConu 2019 dostali kanonádu v podobě oznámení Overwatche 2 skrze úžasný „cinematic“ a také gameplayový teaser, který lákal nejen na nový PvP mód, mapy a hrdiny, ale také na hlavní největší přednost nového dílu v podobě příběhové PvE kampaně? Kampaně, která měla konečně přidat nejen příběhový podtext, ale také možnost prozkoumání charakterů a jejich vzájemné interakce, a zároveň měla přinést znovuhratelný gameplay, ve kterém jste si měli každého dostupného hrdinu upravit dle svých představ v rámci talentového stromu, jenž měl přidávat různá vylepšení k základním schopnostem hrdinů. 

Ještě doteď si pamatuju, jak mě Jeff Kaplan na jevišti tehdy v roce 2019 namlsal a já se nemohl dočkat až Overwatch 2 konečně vyjde. Kdo však mohl tehdy tušit, že se o 2 roky později dočkáme nemilé zprávy, která oznámila, že Jeff, hlavní tvář celého Overwatche a zároveň i jeho bijícím srdcem, opustí Blizzard a celý vývoj Overwatche 2? A kdo taky mohl tehdy tušit, že o další dva roky později se dočkáme fatality v podobě oznámení, že onu dlouho očekávanou PvE kampaň současný Overwatch tým v Blizzardu zruší?

Než se přesuneme dál myslím, že by bylo fér uvést na pravou míru, jak to mám s Overwatchem já sám. Pokud vás to však nezajímá, doporučuji přeskočit jeden odstavec. Vidíme se tam.

Overwatch mě zajímal v podstatě už od jeho oznámení v roce 2014. Aktivně jsem jej začal hrát rok po vydání, tedy v roce 2017, a tehdy jsem se do něj velmi zamiloval. Návykový gameplay, tučná soupiska úžasných hrdinů (která se neustále rozrůstala), no a líbivá grafika spolu s úžasným soundtrackem se postarali o to, abych se o tuhle hru začal zajímat víc než jen v rámci epických PvP soubojů. Nastudoval jsem si lore světa i postav a zkrátka jsem do toho spadl až po uši. Dalo by se tedy říct, že jsem velkým fanouškem a vůbec bych se nebál označit první Overwatch za jednu z největších videoherních klasik minulého desetiletí.

Nyní skočme do současnosti. 

Nebudu lhát, byl jsem zklamaný ze začátku. Launch Overwatche „2“ nebyl pro mě tak moc bolestivý ze strany front a disconnectů ze hry (samozřejmě i to hrálo svou roli), ale byl bolestivý z toho pohledu, na co všechno měli v Blizzu koule – Zamknutí poloviny hrdinů pro všechny hráče, co si nekoupili Watchpoint Pack, ať už první Overwatch hráli nebo ne... zpřístupnění nově přidaných hrdinů pouze v rámci Battle Passu... To samé s novými kosmetickými předměty, pokud ještě nebyly v shopu... Měna, která šla získat pouze skrz naše peněženky (a ne, 60 Coinů týdně, které jste si mohli vydělat v rámci plnění Weekly Challenges, se fakt nepočítají, když vezmeme v potaz, že legendární skiny stojí něco kolem 2000 Coinů)... Smazání spousty původního obsahu z předchozí hry a PvE přesunuto na bůh ví kdy (teď už víme, že na nikdy).

Ano, hra se hrála pořád skvěle a přechod na 5v5 z původních 6v6 byl za mě skutečně dobrým krokem, pořád to byla ta neskutečně zábavná PvP Hero Shooter hříčka. Co je nám to ale platné, když se Blizz rozhodl, že polovinu celého gameplaye (což je switchování hrdinů během zápasu) uzamkne, dokud jim nedovolíme podojit naše peněženky? Do 2. sezóny to byla zkrátka jedna velká monetizovaná tragédie, která sice je F2P, ale není nikterak přátelská v žádném směru skrz progres systém a systém odměn, dokud se nerozhodnete přihodit nějaký ten groš. 

3. sezóna byla za mě povedená, i když ne zcela. Blizz se rozhodl do Battle Passu přidat konečně měnu, kterou získáváte skrze hraní a můžete si konečně nějaké ty skiny. Problém ale je, že dokud nezaplatíte za Premium Battle Pass, tak dostanete jen půlku celé sumy coinů, kterou byste mohli získat skrze plnění BP, čímž stejně svojí peněženku budete muset vytasit tak jako tak, jestli budete chtít získat celou sumu. A to ani nemluvím o tom, že stále do dnešního dne nejenže Blizz neimplementoval systém získávání měny za HRANÍ HRY mimo BATTLE PASS, ale taky se rozhodl naprosto ignorovat, že stále můžete za Weekly Challenge získat jenom 60 coinů týdně. A půlka hrdinů pro nové hráče je stále zamknutá. Tleskám.

Nicméně přiznám se, byl jsem naivní. 3. sezónu jsem si po pauze, která trvala napříč celou 2. sezónou, projel celou a Battle Pass také vyplnil na maximum. 4. sezónu jsem si hodlal užít ještě víc, protože se konečně po spoustě šikanách moje nejoblíbenější hrdinka Brigitte dočkala nějaké té lásky a dostala úžasný upgrade, který adoruju. Začal jsem si skutečně říkat, že se pro Overwatch 2 blýská na lepší zítřky. Už jenom zbývalo oznámit datum vydání příběhové PvE kampaně a doufat v co nejlepší výsledek.

To by však v Blizzardu musel pracovat i někdo jiný, než jen nekompetentní brain-dead magoři, kteří se po 4letém hypu a neustálém odkládání rozhodnou jejich doslova největší '„selling point'“ komplet skartovat a pokusit se uhasit požár v podobě trapné náhražky, která nebude ani z 5 % tak komplexní, jako původní plán a s největší pravděpodobností bude ve hře dostupná jenom po celou sezónu a ještě ji zamknou za Battle Passem, jelikož - F**K YOU! GIVE ME YOUR MONEY!

O to víc směšný je fakt, že celé vyjádření a vysvětlení zabralo na Dev Talku pouhou pětinu celého vysílání. Zbytek se zaobíral neustálým blekotáním o eventu Starwatch, který upřímně není nic víc než jen cheesy blbinkou na pár minut. A ještě směšnější je jejich vlastní plácání se po zádech, jak neustále přidávají další content do hry, a že toho plánujou spousty do budoucna, a že tohle všechno vlastně dělají pro jejich úžasnou komunitu, která si přece zaslouží přednost před čímkoliv jiným, i před masivním PvE příběhovým režimem, který byl highlightem celého marketingu na OW2. 

Oh cože? Vám se nelíbí, že místo kvalitního, znovuhratelností, příběhem a milovanými charaktery napěchovaného PvE contentu, vám do hry nase*eme víc skinů, hrdinů a Battle Passů, za které budete moct utratit své šťavnaté bankovky, protože to je menší námaha? Drž hubu, kup si Battle Pass a zahrej si Starwatch, de*ile!

Co tam ty 4 roky dělali? Jak moc hluboko musí ještě Blizzard po všech svých průserech klesnout? To tam jako po celou tu dobu šňupali koks z hajzl prkýnka za pomocí dvou tisícových dolarovek, které získávají ze skinů a battle passů, jenž si dodnes hráči kupují? No jasně, vždyť je to přece logické, že mě to hned nenapadlo. Na co se obtěžovat s nějakou propracovanou a komplexní PvE kampaní, když ti blbečci nám to celé splácí a přeplácí skrz Battle Pass a skiny, že? To, že díky tomu teď Overwatch 2 není vlastně Overwatch 2, ale jenom prachsprostý reskin původní hry, do které jsme implementovali predátorský monetizační systém, díky kterému rejžujeme prachy víc než kdy předtím, je přece naprosto v pohodě. Hra je F2P, je to Live-Service, tudíž z právnického hlediska jsme naprosto pokrytí, tak na co se tady snažit o nějakou kvalitní hru?

Super, že? Bohužel i já nejsem v tomhle případě bez viny. Byl jsem prostě naivní. Po docela nečekaném překvapení, které mi dala 3. a 4. sezóna, jsem fakt nějaké ty peníze investoval z čisté dobroty, jelikož jsem zkrátka opět začal věřit. Aspoň dobrý pocit z toho, že nějaká část mých peněž půjde na vývoj onoho PvE režim, jsem chtěl na moment získat. Bohužel, namísto toho jsem dostal kopanec do koulí. A nejspíš i zaslouženě, protože po tolika průserech ve videoherním průmyslu nejen na straně Blizzardu, jsem už asi fakt měl být ostražitější a čekat, že zrovna oni se s takovou prasárnou dokážou vytáhnout.

Možná jsem v tomhle případě příliš neférový, přeci jenom nevím, jak to uvnitř studia vypadá, jak tam fungují, jak je náročný vývoj a za jakých okolností se dělají ty nejtěžší rozhodnutí. Je mi to ale fuk. Overwatch 2 měl být něčím víc a stále má potenciál být něčím víc než to, na co se zmohli v Blizzardu. A nejen tahle hra, ale i spoustu jiných potenciálních her, které by mohly z tohohle úžasného univerza vzniknout. Nechci tady teď moralizovat, že jestli po tomhle všem stále hrajete Overwatch 2, tak jste naprostá spodina lidstva. Upřímně, jestli vás to baví a užíváte si hraní bez ohledu na všechno, co se kolem hry děje, tak jedině dobře pro vás. Bavíte se a máte čistou radost z hraní a to je ve finále to nejdůležitější. 

Já se však nedokážu bavit a mít radost z něčeho, co působí jenom jako hnusný kalkul parazitující na úžasné značce, která byla naprostou špičkou v žánru a v rámci podpory ze strany vývojářů. Stejně jako oni se vys*ali na nás, tak se na ně vy*eru teď já. Sice tohle gesto nic nezmění, nic to neznamená a vzhledem k tomu, že se znám, tak se za nějakou dobu nejspíš k Overwatchi opět na chvíli vrátím. I tak ale nemám chuť jakkoliv podporovat tenhle bezduchý kus sloního exkrementu. Chtěl jsem Overwatch 2 a namísto toho jsem dostal Overwatch Reforged. Skvělá práce Blizzarde, jako vždy. Doufám, že v dalších sezónách bude hra exkluzivně dostupná, jenom pro majitele Premium Battle Passu... 


Autor článku – Šmudla

Nejnovější články

Přečtěte si jako první, co je nového

V blízké budoucnosti vypukne občanská válka mezi autoritářskou vládou Spojených států a různými secesionistickými hnutími. Známý válečný fotograf Lee Smith zachrání začínající fotoreportérku Jessie před sebevražedným bombovým útokem v New Yorku. Tím začíná celý příběh, který je... o čem vlastně příběh je? Jedná se o politické vyjádření,...

Japonský fotbalový svaz už nebaví prohrávat. Rozhodne se tedy vychovat prvotřídního střelce, který dovede národní tým k vítězství na mistrovství světa. Což by nebylo nic překvapivého – překvapivá je metoda, kterou na to použije. Shromáždí tři stovky nejlepších hráčů středoškolské ligy a neprodyšně je uzavře do zvláštního tréninkového zařízení...

Ivan Hlas, významný písničkář české hudební scény, se chystá oslavit 70. narozeniny, které připadají na 10. května, docela unikátním způsobem. Toto výročí si připomene sérií komorních koncertů pod názvem Pramínek času, kde vystoupí ve formaci Ivan Hlas Trio.

Bazaar Festival slaví 10 let. Dalo by se bilancovat, ale není to úplně jeho styl. Proto festival ke svému desátému výročí pozval na českou divadelní a taneční scénu mladší generaci umělců a umělkyň ze střední a východní Evropy, kteří kladou důraz nejen na výsledné dílo, ale především na samotnou praxi. Tématem letošního ročníku proto jsou ODVÁŽNÉ...