O mrtvých se ne/mluví – Spielraum Kollektiv zkoumá český a mexický pohled na smrt
Spielraum
Kollektiv připravuje ve spolupráci s mexickým režisérem Juanem Manuelem
Garciou Belmonte inscenaci O mrtvých se
ne/mluví, v níž zkoumá rozdíly v přístupu ke smrti Čechů a
Mexičanů.
Česko-německý
soubor Spielraum Kollektiv kolem autorky a performerky Lindy Straub a
scénografa Mathiase Strauba tentokrát přizval ke spolupráci mexického režiséra
dramaturga a
producenta Juana Manuela Garciu Belmonte. V novém projektu s názvem O mrtvých se
ne/mluví společně zkoumají rozdíly v přístupu ke smrti mezi Čechy a
Mexičany.
„V inscenaci
kombinujeme naše vlastní zkušenosti a srovnáváme český a mexický pohled na smrt
skrz umělecké počiny a rešerše. Těžko najít větší kontrast.
Ateistická Česká republika, vykořeněná z jakékoli kultury smrti, s často velmi
morbidním humorem, a postšpanělské Mexiko, ve kterém žijí zvyky Aztéků v
křesťanské kultuře. Zatímco Mexičani se smrtí žijí,
Češi by slovo smrt nejraději vymazali ze slovníku. Zajímalo
nás podívat se pod pokličku. Hledat příčiny, okolnosti i důsledky,“ říká autorka konceptu a performerka Linda Straub.
Smrt je
téma, ke kterému se Spielraum Kollektiv ve své tvorbě opakovaně vrací. Tématu
smrti se dotýkal i projekt „Relax Now!“ (2016), se kterým Spielraum
Kollektiv v roce 2017 hostoval v Mexiku na festivalu FIAC a díky kterému se také
s Juanem Manuelem Garcia Belmonte seznámili. „Byli jsme v Mexiku zrovna v období Día de muertos a myslím, že to
nepřímo ovlivnilo i naší budoucí spolupráci,“ směje se Linda Straub.
V inscenaci O mrtvých se ne/mluví se Linda Straub alternuje se Zdenkou Josefi. Druhou performerkou je mexická interdisciplinární umělkyně a choreografka Valeria Oviedo z Tijuany v Mexiku, která v současné době působí v Berlíně. V pohybové „performance lecture“ se mluví česky i španělsky. Důležitou složkou je hudba, která pracuje se zdánlivě nepropojitelným střetem české a mexické tradice. Na inscenaci spolupracuje sound designer Myko, videoprojekci a scénografii vytvořil Mathias Straub a light design Michal Horáček. Autorka kostýmů, Barbora Burdová, vychází z mexické i české lidové kultury.
„Work in progress“ inscenace O mrtvých se ne/mluví se koná v úterý 18. dubna v 19 hodin v Eliadově knihovně v Divadle Na zábradlí a vstup je zdarma. Premiéra se uskuteční na podzim tohoto roku. Fragmenty z inscenace v úpravě pro rodinné publikum uvede Spielraum Kollektiv také na festivalu FUK v rámci akce Proměna podle vzoru rodina v sobotu 15. dubna v 16:00. https://fuk.education/program/promena-podle-vzoru-rodina/
Anotace:
"Civilizace, která popírá smrt, končí popíráním života." (Octavio Paz)
Ztratili jsme vztah k jediné jistotě našeho života? Reflektujeme náš vztah ke smrti v České Republice a v Mexiku. Česká snaha vytěsnit oproti mexickému pojetí, kde se mrtví míchají s živými. Ticho po pěšině versus taneční vír, křik a šílenství oslav. Hledáme podobnosti a rozdíly v praktikách a celkovém pojetí smrti. Dvě performerky, česká a mexická, konfrontují své vlastní zkušenosti s texty literatury faktu, řečí čísel i myšlenek českých a mexických tvůrců, kteří se tématu smrti věnovali. Česko-mexická divadelní sonda do života se smrtí.
„Dá se říci, že jsme
předběhli celou Evropu v míře rozšíření kremací a sekulárních obřadů a rovněž v
sociální legitimizaci možnosti nekonat pro zesnulého žádný obřad.“ (Olga Nešporová)
Co
je po smrti? Nevíme. Předtím je divadlo.
Režie:
Juan Manuel Garcia Belmonte
Dramaturgie:
Linda Straub
Hrají:
Valeria Oviedo, Linda Straub / Zdenka Josefi
Video:
Mathias Straub
Scénografie:
Mathias Straub a Michal Hór Horáček
Kostýmy:
Barbora Burdová
Světelný
design: Michal Hór Horáček
Hudba:
Myko
Partneři
projektu: DOX, Divadlo Na zábradlí
Projekt
podpořila Evropská unie.
Spielraum Kollektiv je volné divadelní
uskupení tvůrců kolem Lindy Straub a Mathiase Strauba. Vytváří autorské
inscenace pro současného diváka. Zaměřuje se především na dokumentární a pohybově-vizuální divadlo pro dospělé a na hudebně materiálové divadlo pro děti.
Typické je hledání nových možností formy a zapojení diváka k posílení tématu,
divadelní i nedivadelní interdisciplinarita.
Mexičtí spolupracovníci projektu:
Juan Manuel Garcia
Belmonte je mexický režisér, dramatik, esejista a kulturní manažer. Byl
stipendistou Národního fondu pro kulturu a umění (Fonca) v oblastech Artistic
Residencies Mexico-Argentina a Cultural Coinversiones. Je absolventem Master of
Arts na University of Guanajuato s linií výzkumu estetických teorií a současné
scény. Absolvoval postgraduální studium kulturní politiky a kulturního
managementu (UNAM-OEI-Conaculta). Jeho inscenační, školicí a spisovatelské
projekty získaly podporu norského velvyslanectví v Mexiku, ministra kultury
Argentiny, francouzského velvyslanectví v Mexiku, INBAL, Státního kulturního
institutu v Guanajuato nebo University Iberoamericana a University of
Guanajuato. Koordinoval a editoval kompletní díla Héctora Mendozy (UNAM, IEC,
EL MILAGRO, UG), publikace ve třech svazcích. Zakládající ředitel bakalářského
studia múzických umění a divadelní produkce na Univerzitě v Leónu (2012 až
2016). V oblasti kulturní žurnalistiky byl členem nadace Gabo, kterou založil
Gabriel García Márquez.
Valeria Oviedo je interdisciplinární umělkyně z
Tijuany v Mexiku, která pracuje s choreografií, mediálním uměním a performance.
Získala BFA v oboru vizuální umění na Universidad de Guadalajara (Mexiko) a
certifikát v managementu zábavy na San Diego State University (USA). Od roku
2020 působí v Berlíně, kde jako tvůrkyně a producentka spolupracuje mimo jiné
na projektech s Uferstudios, Feld Theater, Universität der Künste Berlin,
Sophiensæle, ada Studio. Část jejího uměleckého výzkumu zkoumá témata migrace,
smutku, předků a role žen ve veřejném a rodinném životě. Její tvorba se snaží
spojit s lidmi, ať už mají či nemají vztah k umění.
Zdroj textu – Tisková zpráva ProFitArt