O mrtvých se ne/mluví – Spielraum Kollektiv zkoumá český a mexický pohled na smrt

12.04.2023

Spielraum Kollektiv připravuje ve spolupráci s mexickým režisérem Juanem Manuelem Garciou Belmonte inscenaci O mrtvých se ne/mluví, v níž zkoumá rozdíly v přístupu ke smrti Čechů a Mexičanů.

Česko-německý soubor Spielraum Kollektiv kolem autorky a performerky Lindy Straub a scénografa Mathiase Strauba tentokrát přizval ke spolupráci mexického režiséra dramaturga a producenta Juana Manuela Garciu Belmonte. V novém projektu s názvem O mrtvých se ne/mluví společně zkoumají rozdíly v přístupu ke smrti mezi Čechy a Mexičany.

V inscenaci kombinujeme naše vlastní zkušenosti a srovnáváme český a mexický pohled na smrt skrz umělecké počiny a rešerše. Těžko najít větší kontrast. Ateistická Česká republika, vykořeněná z jakékoli kultury smrti, s často velmi morbidním humorem, a postšpanělské Mexiko, ve kterém žijí zvyky Aztéků v křesťanské kultuře. Zatímco Mexičani se smrtí žijí, Češi by slovo smrt nejraději vymazali ze slovníku. Zajímalo nás podívat se pod pokličku. Hledat příčiny, okolnosti i důsledky,“ říká autorka konceptu a performerka Linda Straub.

Smrt je téma, ke kterému se Spielraum Kollektiv ve své tvorbě opakovaně vrací. Tématu smrti se dotýkal i projekt „Relax Now!“ (2016), se kterým Spielraum Kollektiv v roce 2017 hostoval v Mexiku na festivalu FIAC a díky kterému se také s Juanem Manuelem Garcia Belmonte seznámili. „Byli jsme v Mexiku zrovna v období Día de muertos a myslím, že to nepřímo ovlivnilo i naší budoucí spolupráci,“ směje se Linda Straub.

V inscenaci O mrtvých se ne/mluví se Linda Straub alternuje se Zdenkou Josefi. Druhou performerkou je mexická interdisciplinární umělkyně a choreografka Valeria Oviedo z Tijuany v Mexiku, která v současné době působí v Berlíně. V pohybové „performance lecture“ se mluví česky i španělsky. Důležitou složkou je hudba, která pracuje se zdánlivě nepropojitelným střetem české a mexické tradice. Na inscenaci spolupracuje sound designer Myko, videoprojekci a scénografii vytvořil Mathias Straub a light design Michal Horáček. Autorka kostýmů, Barbora Burdová, vychází z mexické i české lidové kultury.

Work in progress“ inscenace O mrtvých se ne/mluví se koná v úterý 18. dubna v 19 hodin v Eliadově knihovně v Divadle Na zábradlí a vstup je zdarma. Premiéra se uskuteční na podzim tohoto roku. Fragmenty z inscenace v úpravě pro rodinné publikum uvede Spielraum Kollektiv také na festivalu FUK v rámci akce Proměna podle vzoru rodina v sobotu 15. dubna v 16:00. https://fuk.education/program/promena-podle-vzoru-rodina/

Anotace:

"Civilizace, která popírá smrt, končí popíráním života." (Octavio Paz)

Ztratili jsme vztah k jediné jistotě našeho života? Reflektujeme náš vztah ke smrti v České Republice a v Mexiku. Česká snaha vytěsnit oproti mexickému pojetí, kde se mrtví míchají s živými. Ticho po pěšině versus taneční vír, křik a šílenství oslav. Hledáme podobnosti a rozdíly v praktikách a celkovém pojetí smrti. Dvě performerky, česká a mexická, konfrontují své vlastní zkušenosti s texty literatury faktu, řečí čísel i myšlenek českých a mexických tvůrců, kteří se tématu smrti věnovali. Česko-mexická divadelní sonda do života se smrtí.

Dá se říci, že jsme předběhli celou Evropu v míře rozšíření kremací a sekulárních obřadů a rovněž v sociální legitimizaci možnosti nekonat pro zesnulého žádný obřad. (Olga Nešporová)

Co je po smrti? Nevíme. Předtím je divadlo.


Režie: Juan Manuel Garcia Belmonte
Dramaturgie: Linda Straub
Hrají: Valeria Oviedo, Linda Straub / Zdenka Josefi
Video: Mathias Straub
Scénografie: Mathias Straub a Michal Hór Horáček
Kostýmy: Barbora Burdová
Světelný design: Michal Hór Horáček
Hudba: Myko
Partneři projektu: DOX, Divadlo Na zábradlí

Projekt podpořila Evropská unie.

Spielraum Kollektiv je volné divadelní uskupení tvůrců kolem Lindy Straub a Mathiase Strauba. Vytváří autorské inscenace pro současného diváka. Zaměřuje se především na dokumentární a pohybově-vizuální divadlo pro dospělé a na hudebně materiálové divadlo pro děti. Typické je hledání nových možností formy a zapojení diváka k posílení tématu, divadelní i nedivadelní interdisciplinarita.

Mexičtí spolupracovníci projektu:

Juan Manuel Garcia Belmonte je mexický režisér, dramatik, esejista a kulturní manažer. Byl stipendistou Národního fondu pro kulturu a umění (Fonca) v oblastech Artistic Residencies Mexico-Argentina a Cultural Coinversiones. Je absolventem Master of Arts na University of Guanajuato s linií výzkumu estetických teorií a současné scény. Absolvoval postgraduální studium kulturní politiky a kulturního managementu (UNAM-OEI-Conaculta). Jeho inscenační, školicí a spisovatelské projekty získaly podporu norského velvyslanectví v Mexiku, ministra kultury Argentiny, francouzského velvyslanectví v Mexiku, INBAL, Státního kulturního institutu v Guanajuato nebo University Iberoamericana a University of Guanajuato. Koordinoval a editoval kompletní díla Héctora Mendozy (UNAM, IEC, EL MILAGRO, UG), publikace ve třech svazcích. Zakládající ředitel bakalářského studia múzických umění a divadelní produkce na Univerzitě v Leónu (2012 až 2016). V oblasti kulturní žurnalistiky byl členem nadace Gabo, kterou založil Gabriel García Márquez.

Valeria Oviedo je interdisciplinární umělkyně z Tijuany v Mexiku, která pracuje s choreografií, mediálním uměním a performance. Získala BFA v oboru vizuální umění na Universidad de Guadalajara (Mexiko) a certifikát v managementu zábavy na San Diego State University (USA). Od roku 2020 působí v Berlíně, kde jako tvůrkyně a producentka spolupracuje mimo jiné na projektech s Uferstudios, Feld Theater, Universität der Künste Berlin, Sophiensæle, ada Studio. Část jejího uměleckého výzkumu zkoumá témata migrace, smutku, předků a role žen ve veřejném a rodinném životě. Její tvorba se snaží spojit s lidmi, ať už mají či nemají vztah k umění.


Zdroj textu – Tisková zpráva ProFitArt