Legendy DC – Nejtemnější noc (recenze)

25.10.2022

Když se probouzí temnota, vždy povstane jiskřička naděje, která se jí postaví. A stejně je tomu i v tomto případě, kdy pomyslné světlo na konci tunelu žhne v odstínech zelené.

Než se pustím do samotné recenze, rád bych podotknul, že jsem velmi rád za to, že se Nakladatelství Crew rozhodlo ve své sérii Legendy DC vydat právě Green Lanterna. V minulých ,,číslech" jsme se totiž hned ve třech ze čtyř případů dočkali knihy zaměřené na Batmana. Což o to, komiksy to byly výborné a Návrat Temného rytíře jsem dokonce recenzoval >zde<, ale občas je fajn trochu změnit prostředí a z přízemnějších gothamských příběhů skočit do trochu šílenější kosmické vřavy.

Jak už název napovídá, hlavní dějová linka je poměrně depresivní a nekompromisní. Superhrdinové, které fanoušci milují a považují za nesmrtelné už od samého začátku umírají jako na běžícím páse, a hned úvodní stránky nám tak vysílají poměrně jasný signál: "Tady se může stát absolutně cokoliv." Osud vesmíru tak leží v rukou Hala Jordana, který je spolu s poslední skupinou přeživších nucen bojovat proti nepříteli, který se neštítí opravdu ničeho.

Zápornou stranu tady totiž zastupuje Black Hand, kterému rozhodně není nic svaté. Do své legie nazvané prozaicky Black Lantern (jak úderný a kreativní název Williame!) verbuje za pomoci svých zvrácených superschopností padlé hrdiny, kteří místo zaslouženého odpočinku vstávají z mrtvých, zlověstně chrčí a vrhají se do boje proti světlu. Postavy jako Martian Manhunter nebo Arthur Curry (Aquaman) se tak rázem ocitnou na druhé straně barikády a ve svém šílenství mimo jiné zabíjí i několik dalších, které jsou notoricky známé z DC universa.

Síla Nejtemnější noci tkví zejména v tom, že čtenář ve většině případů není schopný předem odhadnout, kdo přijde o život jako další, a kterým směrem se bude příběh dál ubírat. Geoff Johns je jednoduše ve formě a tyhle apokalyptické výjevy mu evidentně perfektně sedí. Svým postavám je navíc schopný vtisknout charakter a přivést je tak před vašima očima k životu (a zvládá to lépe než samotný Black Hand).

Vzhledem k počtu postav by se tak na první pohled mohlo zdát, že tohle lucernami osvícené dobrodružství funguje hlavně jako fanservis, ale opak je pravdou. Jasně, příběhu čas od času ubírá na přehlednosti velké množství postav, z nichž některé se na jednotlivých stránkách protočí hned v několika různých alternacích (fanoušci seriálu Dark můžou nadšeně vískat), ale ve finále naštěstí nejde o nic vyloženě extrémního. Příběh má i přes tento fakt pořád svou potřebnou hloubku a nepůsobí díky tomu zbytečně prvoplánově.

Zde si dovolím poznamenat, že i když třeba Batmanovo Ticho (Hush) miluju, musím uznat, že na city a jednoduchou linku hraje mnohem více.

Pomyslnou korunku celé knize pak nasazuje kresba Ivana Reise, který odvedl opravdu kvalitní práci. Akční scény jsou přehledné, vizuálně podmanivé a čtenář si je musí zákonitě zamilovat. Nejde totiž o žádnou rychlokvašku s minimem detailů a absencí citu pro kompozici, kterou se některé ze současných komiksových sérií tak rády prezentují.

Tento event navíc vycházel mezi lety 2009 a 2010, takže na své si přijdou i ti, kterým vyhovuje spíše moderní kresba, kterou mohli například v Návratu Temného rytíře postrádat.

Takže jaký je verdikt? Zaslouží si Nejtemnější noc vaši pozornost? Za mě rozhodně ano. Menší chyby a nedostatky najdeme prakticky všude, ale týmu kolem Geoffa Johnse se podařilo představit ultimátní příběh s perfektní kresbou plný akce, postav a hlavně emocí. Což je u podobných eventů klíčové.

Hodnocení - 85 %

Autor recenze - Nevka

Poznámka: Příběh navazuje také na předchozí knihu ze série Legendy DC - Krize identity.