Je 'Kdo mi jde po krku' stejně dobré jako 'Wind River'?

19.05.2021

Režisér Taylor Sheridan si pro nás před pár lety připravil mrazivý thriller z prostředí zasněženého Wyomingu, který nesl název Wind River. Film byl přijatý velice kladně, a to jak od kritiků, tak i od diváků. Možná proto je trochu nemilým překvapením, že jeho nový snímek, věnující se pro změnu lesním požárům, je jen obyčejný béčkovější průměr. 

Upřímně nemám potřebu ten film shazovat, ani trailery nenasvědčovaly nic objevného. Příběh nám od počátku byl prezentován jako takový ten devadesátkový akčňák, který se točí kolem dua zabijáků, dvou ústředních postav záchranářů a kluka, který má nějaké tajemství a hlavní protagonisté ho musí ochraňovat. Lákavé na něm bylo však to, že režisér v minulosti ukázal schopnost využívat prostředí filmu k tísnivým scénám, kde postavy trpí kvůli nastoleným podmínkám počasí. Pokud by nám film odprezentoval klidně poloviční atmosféru, jakou měl třeba Wind River, bylo by to moc fajn. Očekávat však něco víc bylo podle mého názoru naivní

Možná proto nejsem z výsledku tak moc zklamaný. Dostal jsem pouhopouhou blbůstku, která místy byla možná hloupá, ale nemůžu říct, že nebyla zábavná. Přesně to jsem od toho požadoval. Moc jsem si užíval samotné postavy, které byly klišé, ale alespoň zdánlivě přemýšlely. Na podobných filmech mě vždycky štve taková ta hloupost všech zúčastněných. Pokud padouch dorazí do domu hlavního hrdiny a tam je jeho přítelkyně, můžete si být téměř jisti, že se oběť neubrání (pokud ji někdo v pravou chvíli nezachrání) a zloduch ji vezme jako rukojmí. Tady to tak nefunguje a postavy se o sebe umí celkem dobře postarat, nebo se alespoň snaží vymyslet nějakou lest. Podle reakcí sleduju, že většina lidí to vzala tak, že je duo hlavních padouchů totálně neschopné, já to beru tak, že hlavní hrdinové dokáží přemýšlet. 

Co se týče herců, je mi jasné, že všichni se budou vyptávat hlavně na Angelinu. No a já vám nebudu nic zakrývat, řekl bych, že se na ni dívá i po těch letech pořád dobře. Nevím jestli je to tím, že má lektvar ze 'Smrt ji sluší', nebo dobrého plastického chirurga, ale byl jsem překvapen tím, jak vypadá v takhle civilní roli. Bylo by možná ještě víc fajn, kdyby po ní scénář nevyžadoval takové to typické okoukané moralizování a házení patetických hlášek všude kolem. Jasně, jak říkám, celkem dost toho odpouštím, občas jsou její dialogy s Finnem Little (ten kluk s tajemstvím) i dost vtipné, ale je to zbytečná vráska na tváři v už tak dost prázdném filmu.

Tady se pomalu dostáváme k jádru problému. 'Kdo mi jde po krku' ničím nevybočuje, a to jak dějově, tak nějakou stylizací. Není tam pořádně nic zapamatovatelného, je to natočené velice průměrně a bez nějakého zajímavého nápadu. Zkrátka se nedočkáte ničeho, co byste si z filmu odnesli. Je to jen další z řady akčňáků, který se časem dostane do kolonky zapomenuto. Taylor Sheridan nepodává nějaký zásadní režijní výkon co se týče gradace tempa nebo navození atmosféry, dokonce i ten hořící les mi přijde dost nevyužitý. Scenérie nejsou tak hezké jako ve Wind River, a to i přes to, že u kamery stál pořád Ben Richardson. 

Celkově je to prostě jedno velké nafouknuté nic a je jen na vás, jestli ho potřebujete vidět. Za mě můžu říct, že i kdybych byl po náročné práci a chtěl bych si pustit něco jednoduchého na sledování, sáhnu po něčem jiném. Máme tady tuny filmů a seriálů, jako např. seriál Yellowstone od stejného režiséra, či snímky Sopka  nebo Oheň. Prostě hromady mnohem zábavnějších kousků, které mají alespoň nějakou atmosféru. Nebojím se tvrzení, že větší "pocit horka" jsem měl i ve scénách s hořícím domem ve 'Spider-Manovi 2' a 'Úžasňácích'. A to, že je Angelina na svůj věk 'hot', to tomuhle faktu bohužel nijak výrazně nepomohlo.


Na závěr toho všeho nechci říct, že jsem se nudil. Bavilo mě sledovat postavy a jejich řešení problému se zabijáky. Dokonce mě to bavilo jako celek a nemůžu říct, že je ten film něčím vyloženě špatný. Je jen dost nevýrazný. Nevýrazný tak moc a nevýrazný ve všem co dělá, až je to celé vlastně tak trochu zbytečné.

HODNOCENÍ - 50%  
Autor - Wade Wright