Jak šel čas s Evangelionem

07.08.2021

Existuje velmi málo titulů, které by dokázaly pohnout s celkovou anime tvorbou tolik, jako Neon Genesis Evangelion. Již přes 25 let stará série, která se navždy zapsala do historie. A jelikož se nejnovější a zároveň úplně poslední film z tohoto světa každým dnem blíží, nebylo by na škodu si říct trochu o historii této série.

Budeme se ale muset přesunout až do roku 1982 ke studentu Ósacké univerzity umění Hideaki Annovi. Ten se zde účastnil jako animátor pro dílo Choujikuu Yousai Macross. Když byl následně z univerzity vyhozen, měl to štěstí, že se to stalo zrovna v dobu, kdy studio Topcraft začalo shánět animátory pro nový projekt Hajaa Mijazakiho, Naušiku z Větrného údolí. Sám Mijazaki byl pracemi Anna ohromen a najal ho, aby začal pracovat na těch komplikovanějších scénách filmu.

Ten samý rok, co byla Naušika dokončena, zakládá Anno společně se svými bývalými spolužáky studio Gainax. První prací tohoto studia byl animovaný snímek Křídla Honneamise, po kterém následovala série Gunbaster. Tou důležitější sérií ale byla Nadia: Tajemství Modré vody. S tímto anime, které se inspirovalo dílem Dvacet tisíc mil pod mořem, přišel Hajao Mijazaki a režií pověřil Hideaki Anna.

Dokončením Nadii ale začíná ta temnější část Annova života, a tou je pád do dlouho trvající deprese. Ta trvala čtyři roky, ale i dnes se musí v určité míře s depresemi potýkat. V roce 1993 za ním ale přišlo nakladatelství King Records s nabídkou, aby něčím zaplnil vysílací čas. Čímkoliv. A tím se Anno poprvé dostává k možnosti vytvořit si něco jen svého. Něco, do čeho může promítnout sám sebe, všechny své nápady z minulé tvorby a jeho poslední obtížné roky. Tím něčím je právě Neon Genesis Evangelion.

V ten moment začíná práce na příběhu Šindžiho, čtrnáctiletého chlapce, který se po dlouhé době setkává se svým otcem. Ten velí organizaci Nerve, která má na starosti boj s obrovskými stvořeními, známými jako Andělé. Místo dojemného přivítání se ale chlapec dočká velmi chladného přijetí a zjistí, že zde není jen proto, že ho otec chce vidět. Ne. Šindži je totiž jedním z dětí, které mají pilotovat obrovské roboty, takzvanými Evangeliony, s jejichž pomocí se Nerve snaží zachránit svět.

Po přečtení tohoto velmi stručného popsání děje je naprosto pochopitelné si myslet, že to není nic nového. A v té době to vypadalo úplně stejně. Takových mecha sérií byla opravdu spousta, a tak se tato "další" zařadila do vysílacího času pro děti a nikdo si jí moc nevšímal. To, že byla po nějaké době z tohoto vysílacího času odebrána, už o něčem vypovídá. Tady se totiž nejedná o nějaké další řadové mecha anime o záchraně světa určené pro děti. V Evangelionu je daleko více kladen důraz na psychologickou studii postav, na jejich vnitřní pocity a myšlenky a samotné souboje, které jsou v tomto typu anime většinou to hlavní, jsou zde vlastně upozaděné.

Více tu rozebírat samotný děj nemá smysl. Je toho taková spousta, že by na to byl zapotřebí celý další článek.

Jednoduše, Anno do této série vložil své předchozí roky v depresích a je to sakra znát.

Postupně začala tato série plná vnitřních monologů, deprese, náboženské tématiky, a samozřejmě také soubojů, vytvářet v Japonsku změnu. Změnu v tom, že animovaná série nemusí být jen pro děti, ani že musí jen prodávat hračky nebo mangy. Už jen tím se Evangelion zapsal do historie jako úplně první televizní anime, kterému se povedlo dokázat, že i série pro dospělé vysílána později večer může mít úspěch.

Jak se série chýlila ke konci, získávala větší a větší popularitu. Již od šestnácté epizody se série začala věnovat hlavně samostatným postavám a jejich psychologii. To dospělo až k samotnému závěru, přesněji k posledním dvěma epizodám. Epizody, které se celé odehrávají jen v mysli hlavního hrdiny a zcela opustí hlavní příběh. Navíc je vše protkané opravdu tou nejjednodušší animací.

To, jak poslední dvě epizody vypadaly, nebylo jen výsledkem rychle docházejícího rozpočtu a krátkého času, ale také Annovou nespokojeností a nerozhodností v tom, jak sérii ukončit.

Absence jakéhokoliv smysluplného závěru a celkový výsledek vyvolal velký hněv fanoušků po celém Japonsku. Občas to docházelo až do takových extrémů, jakými byli například dopisy s výhrůžkami smrtí adresované Annovi.

Evangelion ale samozřejmě neměl zůstat nedokončený. V roce 1997 započal projekt Gainax, který měl předělat konec z původní série do celovečerního filmu. Tento pokus ale opět kvůli několika problémům nevyšel a stal se pouze součástí filmu Evangelion: Death and Rebirth. První část tohoto filmu "Death" sloužila jako rekapitulace prvních dvaceti čtyř epizod seriálu. Zadaptovat ale takové množství obsahu do jednoho filmu je skoro nemožné, a proto výsledek nedopadl nijak pozitivně. Zajímavější je ale část druhá, "Rebirth". Ta je jakýmsi nakouknutím na úplný konec Evangelionu, přesněji částečný příběh první třetiny filmu „The End of Evangelion".

The End of Evangelion
The End of Evangelion

The End of Evangelion přichází jen pár měsíců po Death and Rebirth a konečně se jedná o to, na co všichni čekali. Až tady můžeme vidět kompletní závěr.

Tady by se mohlo zdát, že série končí, ale rozhodně tomu tak není.

Už deset měsíců před začátkem vysílání anime totiž animátor a mangaka Jošijuki Sadamoto pracoval na manga verzi tohoto příběhu. Oproti zbytku tvorby, kdy anime mělo propagovat mangu, tomu tady bylo úplně naopak. Manga měla propagovat anime a začala vycházet v měsíčníku Šónen Ace v prosinci 1994. Do úplného závěru se dostala ale až v roce 2013. Nakonec se dočkala čtrnácti svazků.

Běžný divák by nemusel manze přikládat větší důraz, ale byla by to velká chyba. Tato adaptace totiž není jen přepis do komiksové podoby. Už v první polovině několikrát odbočuje pryč od původní série a dočká se také úplně rozdílného konce, kdy se na posledních pár svazků oddělí od předlohy úplně.

Když nepočítám mangu, která si vycházela tak nějak, jak se jí zachtělo, ani videoherní pokusy, které většinou dopadaly opravdu nemile, slehla se po Evangelionu po posledním filmu na nějakou dobu zem.

Po vydání Evengelionu začala totiž pro studio Gainax krušná léta. Velký zisk, který díky úspěchu získali, nebyl vůbec dobře využit a studio se začalo pomalu rozpadat. Postupně ze studia odešli všichni, kteří na těch nejstarších a také nejlepších sériích původně pracovali, a to včetně jednoho ze zakladatelů, Hideaki Anna. V dnešní době se Gainax rozdělil na několik menších studií, ale kdybych se zde měl rozepisovat o všem špatném, co se ve studiu začalo dít, potřeboval bych další článek.

Duše Gainaxu už ale zemřela dávno. Všichni důležití animátoři se rozutekli nejen do již existujících studií, jakým je třeba Trigger, ale samotný Hideaki Anno vytvořil studio nové.

Studio Khara bylo založeno z jednoho hlavního důvodu, a tím jsou rebuild filmy Evangelionu. Na sérii začal Anno shánět práva hned na začátku, a nakonec se mu je podařilo získat. Díky tomu vychází v roce 2007 film „Evangelion: 1.0 You Are (Not) Alone". První film z nové tetralogie nám přinese hezčí a vylepšený pohled na prvních šest epizod seriálu. Ve filmu druhém už se ale začne silně odchylovat od původního příběhu a přenese nás do úplně jiného světa.

Evangelion: 1.0 Your Are (Not) Alone
Evangelion: 1.0 Your Are (Not) Alone

Poslední kousek nejen z této rebuild série, ale také úplné rozloučení Hideaki Anna se sérií, se jmenuje „Evangelion: 3.0 + 1.0 Thrice Upon a Time" a celosvětové vydání ho čeká už 13. srpna. Stačí jen doufat, že Anno dokázal naplnit to, co chtěl a závěr tohoto 25 let starého příběhu skončí, jak skutečně má. 


Autor článku - Biasim