Gran Turismo 7 - Pocta automobilové kultuře se strašáky ve skříni

05.03.2022

Po téměř devíti letech od posledního plnohodnotného dílu (se zastávkou v onlinovém GT Sport) by nadšenec do automobilových her správně očekával, že mu vývojáři z Polyphony Digital nadělí neskutečnou pecku na next-gen konzoli, která hravě překoná aktuálního krále s názvem Forza 5. Ano, v mnoha detailech GT 7 skutečně vyniká, ale dokonalá hra to úplně není a souboj s Forzou tak zůstane bez jasného vítěze. Každopádně pojďme si říct, jak tento očekávaný kousek nakonec dopadl a zda stojí za pořízení. 

S čím začnu je nejspíše to nejlepší v kariérním módu, což je GT Cafe. To funguje úplně jednoduše tak, že skutečně vlezete do kavárny, kde vám bude nabídnuto menu, v němž namísto kávy a dortíku dostanete různorodé úkoly. Jejich plněním si budete postupně otevírat jednotlivé modely aut a jejich řady, přičemž pokaždé, když je splníte, otevře se vám velmi pěkně zpracovaná prezentace o historii daných modelů, a to i přímo od lidí, kteří stojí za jejich výrobou od samého počátku.

Vývojáři slibovali, že hra bude i pro ty, kteří se v autech nijak zvlášť nevyznají a kupodivu se jim to povedlo. Vše je v krásné a přehledné formě předkládáno takovým způsobem, že sbírat auta bude potěšením jak pro úplného nováčka, tak i pro zkušené jezdce, kteří se dokonce mohou dozvědět mnoho dosud netušených zajímavostí. V podstatě jde o jeden veliký dokumentární seriál. Tady zmíním i povinnou autoškolu, kterou čas od času budete muset absolvovat, abyste získali nové licence a mohli řídit nová auta. Vše je to skvěle propojeno, přičemž samotný postup kariérou je velmi jednoduchý, byť na začátku trochu zdlouhavý a musíte se minimálně ze začátku smířit s pomalým rozjezdem. Než se pustíte do řízení těch rychlejších a výkonnějších vozů, prostě si chvilku počkáte.

Na druhé straně, hře samotné to nijak nepřekáží a velmi brzy zjistíte, že se nevyplatí nikam nespěchat. Postupně se učíte ovládat auta na různých typech povrchů a za působení rozmanitých vlivů počasí, jak správně tunit, jak se chovat v zatáčkách, jak používat meteoradar, jenž vám na (bohužel) pár tratích pomáhá plánovat kupříkladu přezutí gum, taktéž se seznamujete s nejrůznějšími dalšími herními možnosti, jako jsou arkádové závody, časové challenge, driftování a také Music rallye, o kterém si něco řekneme za chvíli. A vzhledem k tomu, že při každém závodě začínáte vždy na konci (bůhví proč), ve spojení s neustálým učením se nových možností jak v řízení, tak i vylepšování, máte vlastě stále pocit, že vynakládáte skutečné úsilí, abyste se dostali na vrchol všech žebříčků. Což je určitě potěšující faktor.

Co se týká zmíněného hudebního rallye, to je zpracováno fantasticky a je jak skvělým relaxem při pomalejších písních, tak i adrenalinem v poněkud ostřejších stylech. Vaším úkolem je jednoduše projíždět checkpointy v závislosti na hudebním stylu, přičemž soundtrack samotný je sice omezený, chybí hip-hop, drum and bass, či dubstep, ale skvělý a budete si jej užívat po čas celé hry. Což bude určitě mnoho stovek až tisíce hodin.

Hodně lidí se bude ptát, zda je GT 7 toužebnou reálnou simulací závodů, anebo se jedná o mix s arkádou. Mnohé zklamu, ale jedná se skutečně o to druhé. Už zase. Fyzikální model je sice skvělý a budete muset brát v potaz každou změnu proudění větru, povrch vozovky, vaši zvolenou soustavu vnitřních součástek, strukturu pneumatik... nicméně hra vám nabízí možnost zvolit si mnoho různých asistentů, kteří vám dovolí dělat i jinak v reálu nemožné věci, protože to zkrátka hra nějakým fíglem za vás vyřeší a vy tak ve vyšší rychlosti na mokré vozovce zkrátka ty hodiny nedostanete, stejně tak si nebudete muset hlídat několika dalších detailů. Navíc, což je asi nejdůležitější, řízení si skvěle užijete i s gamepadem, který rozhodně nedává takové možnosti jako volant, takže už jen z toho lze poznat, že hra vychází vstříc i méně zkušeným řidičům (či absolutním nováčkům) a neklade na ně nijak náročné schopnosti.

Každopádně nechybí možnost si veškeré asistenty vypnout, vzít do ruky volant (což rozhodně doporučuji, pokud tu možnost máte) a až teprve tehdy poznáte, že ona pomyslná ručička mezi arkádou a simulací je výrazně přikloněna na stranu simulace. Byť tam ale nebude nikdy naplno. S tím je spojený model poškození aut, který ani v tomto dílu prakticky není a maximálně se vám odře lak. Což s realitou vážně nemá vůbec nic společného a vážně těžko říct, zda se ho někdy v této sérii vůbec dočkáme. 

Tvůrci nám před vydáním v prezentaci ukazovali nádherně zpracovaný model počasí, čili měnící se mračná obloha, západ slunce, déšť, mokrá vozovka a její postupné vysychání pod náporem rozpálených gum. Také se pochlubili až zbytečně moc dokonalým modelem noční oblohy, kterou dokonce vypracovali ve spojení s NASA, což už na první poslech u závodní hry zní celkem absurdně a v reálu tomu tak i trochu je. Popravdě, skutečně se chtějí hráči uprostřed závodu zastavit někde na vyhlídce a sledovat reálná souhvězdí a jejich reálný pohyb oblohou? Samozřejmě, je to úžasný detail, který by ale byl mnohem více prospěšný v jakémkoliv příběhovém RPG či námořní adventuře, kde byste museli podle hvězd určovat svůj další směr pochodu (plavby). 

A než se dostanu k závěrečnému hodnocení, trocha kritiky navíc. 

Fyzikální model je v podstatě skvělý a asi nejlepší v celé sérii, každopádně vizuálně už to trochu pokulhává a oproti konkurenci mají v Polyphony Digital co dohánět. Déšť se při styku s autem nechová úplně reálně, podivně odskakuje, navíc ve zpětném zrcátku vůbec není vidět odstřik vody od zadních pneumatik. Samotný odraz ve zpětných zrcátkách je vůbec celý zvláštní, nicméně to bude nejspíše oběť výkonu, která se dá s přimhouřením oka přežít. Okolí tratě v pohybu taktéž není úplně ideální, na mnoha místech se namísto plných 3D modelů setkáte s plackami jako z doby PS2 či PS3 , některé keře a stromy nevykazují známky jakéhokoliv pohybu, i když zrovna dost fičí vítr. Na druhé straně ale musím přiznat, že modely aut jsou překrásné a vyniknou zejména ve foto módu, kde se vším můžete dělat doslova zázraky a překrásnou fotku z tratě jste schopni dotvořit v úžasné umělecké dílo. 

Shrnutí

Gran Turismo se vrací ve velkém a zábavném stylu, byť v mnoha ohledech se má ještě od konkurence co učit. Fyzikální model je téměř perfektní, vizuál s přimhouřením obou očí dokáže na mnoha místech příjemně překvapit a na své si přijdou i milovníci tuningu, protože toho je tu opravdu spousta. Zároveň je velmi intuitivní a hra samotná vám skrze přehledné vysvětlivky a doporučení ukáže, jak vše co nejlépe kombinovat. Určitě tak nečekejte model - tohle je dražší a výkonnější, tak to tam vrazím a bude to fungovat. 

Nováčci si závody určitě užijí s plnou parádou, zkušení matadoři rozhodně naštvaní nebudou. Všechno funguje jak má, jen je škoda, že se kupříkladu v modelu poškození neposunula série prakticky ze svého původního místa. Singloví hráči najdou ve hře hromadu obsahu a opravdu hodně, hodně dlouho si nebudou muset stěžovat, že není co dělat, překonávat, vylepšovat a sbírat. Mimochodem, aut tu najdete více jak 400 a projet si můžete více než 90 tratí, byť dost velký počet z nich jsou jen různé variace základních tras. 

Je to revoluce v sérii či závodních titulech všeobecně? Rozhodně ne. Každopádně nejde ani o ostudu, ani průměr a GT7 mohu zařadit určitě mezi ty hry, které minimálně hráče nezklamou tím, že mu dají úplně něco jiného, než slibovali tvůrci, trailery a prezentace. Kdo si GT 7 koupí, určitě neprohloupí. 

Hodnocení - 80 %
Autor recenze - Coutman