Gran Turismo 7 - Nejdokonalejší herní simulátor počasí a hvězdného nebe

03.02.2022

Máme za sebou první velikou prezentaci Sony jejich nejnovější sportovního počinu na poli automobilových závodů. Rovnou upozorňuji, že nejsem téměř vůbec hráč tohoto typu her a vyrůstal jsem sporadicky spíše na arkádovém Need for Speed, každopádně to, co jsem viděl u GT 7 mě dostalo do začátku do konce. A nejde jenom o prostředí, jak napovídá název článku.

Letos slaví série Gran Turismo krásných 25 let od vydání prvního dílu, a tak není divu, že chtěli vývojáři z Polyphony Digital přijít s něčím výjimečným. Dle prezentace má jít nejen o hru pro fanoušky série, ale také si ji mají užít úplní začátečníci a lidé, kteří do této chvíle třeba neměli o auta zájem, o čemž tedy trochu pochybuji.

Čemu uvěřit dokážu je ale fakt, že kupříkladu takový horký favorit letošní automobilové sezóny - Forza 5 - to bude mít na obhájení titulu „Nejlepší závodní hra“ zatraceně těžké. Skoro ve všem ho totiž GT 7 předbíhá o několik pneumatik. 

Kde začít? Inu, doménou GT byl vždy velmi vysoký výběr licencovaných aut a jejich různých variací, o což nebude nouze ani zde. 400 aut ve vozovém parku je myslím dostatečné číslo. Do toho si připočítejte 34 originálních lokací a 97 tratí s mnoha několika možnostmi, co na nich dělat. 
Na to je navázán tradiční tuningový rituál, kdy dostanete k dispozici asi miliardu součástek, se kterými si můžete pohrát se svým autem v libovolném směru a ze starého trabanta (ten tam asi není) udělat šviháka hodného závodu s Lamborghini. Každopádně pořád se nejedná o nic, co by příznivci série už neznali. Čím tedy chtějí tvůrci nalákat miliony hráčů po celém světě a přitáhnout nové?

Dle mého to jsou hlavně tři části.

Tou první je opět vylepšený fyzikální model, na kterém prý vývojáři zúročili 25 let zkušeností a vývoje. Jedním z poradců byl prý i závodník Formule 1 Lewis Hamilton, osloveni byli také další odborníci ze společnosti Michelin. Cílem bylo to, aby jízda byla co nejvíce realistická a připomínala jízdu skutečného automobilu. Musím se přiznat, že z ukázek jsem měl občas pocit, jako bych sledoval záznam jízdy auta ze skutečné kamery, takže za mě se to rozhodně povedlo.

Druhou věcí, která se k fyzice úzce váže, je počasí. A tady musím říct, že jsem zůstal ohromený. Ve chvíli, kdy byl představován model toho, jak se mění mraky na obloze, co dělá déšť s vozovkou a následně byla ukázána noční obloha, nevěřil jsem, že to snad myslí vážně. Takhle fotorealistické ztvárnění měnícího se oblačného nebe a hvězdné oblohy jsem v žádné hře snad ještě neviděl. Ohledně nočního panoramatu prý vývojáři spolupracovali přímo s NASA, takže pokud se ve hře chvíli vykašlete na závodění a budete pozorovat hvězdy, můžete spatřit Mléčnou dráhu, reálná souhvězdí a planety, kterak si to šinou po obloze úplně stejně jako v realitě. 

Není to ale jen pouze efekt pro oko. Měnící se podmínky mají vliv i na vaši jízdu. Fouká příliš silný vítr, pálí slunce, prší, či se míchá všechno dohromady? To všechno má na vaši jízdu až neuvěřitelný vliv. Vrcholem je pak osobní meteoradar, abyste zjistili, na kterém úseku trati třeba bude pršet a podle toho se zařídíte. 

Naprosto fascinující mi přijde ale i takový detail, jako je voda na trati. Jakmile přestane pršet, začne voda samozřejmě vysychat, a to v těch místech, kde jezdí auta. Na okrajích vozovky a tam, kde nepáchne ani pneumatika, zůstávají kaluže až do konce závodů. Geniální. 

Třetí částí , a pro mnohé možná tou nejzajímavější, je GT Café. Jde o skutečnou kavárnu, kam přijedete, usadíte se a vyberete si z menu. Namísto pití a občerstvení tam však na vás čekají nejrůznější úkoly, za jejichž splnění dostanete lekci z automobilové historie. Interaktivní přednášky by ve vás pak měly vzbudit chuť dozvědět se o autech mnohem více. Pakliže budete úkoly plnit, stane se dokonce, že do kavárny za vámi přijde jeden ze slavných automobilových designerů a začne vám vyprávět příběh jeho auta. Pro nováčky veliká zajímavost, pro znalce a obdivovatele jistě skvělý zážitek.

V neposlední řadě tu je režim Music Rallye. Bez našlapaného soundtracku si sérii GT určitě nelze představit a ani zde to nebude výjimkou. V tomto módu navíc budete jezdit „na hudbu“, což znamená, že se prostě budete jako v klasickém time trialu pokoušet ujet od checkpointu k checkpointu tak, aby vám nepřestala hrát hudba. Jde spíše o zpestření pro ty, kteří si rádi při jízdě užívají hudebního podkresu a nezajímá je až tolik vyhrávat závody.

Nakonec chci ještě zmínit samotný vizuál celé hry, který zejména na PS 5 bude vypadat naprosto fantasticky a jak už jsem říkal u fyzikálního modelu jízdy, že se chová jako skutečné auto, pak vizuál je stejně tak neuvěřitelný a jistě se nemálo hráčům stane, že namísto toho, aby dávali pozor na trať, budou v němém úžasu sledovat do nejmenšího detailu stvořené okolí. 

Co říct na závěr? Forza 5 má skutečně bravurního soupeře a podle mého nezkušeného oka to vypadá, že může i prohrát. Jasně, ve Forze máte o něco více aut, taktéž tam najdete open world systém, o něco více herních módů (a tedy i potenciálně více zábavy) a co je důležité, zahrajete si ji i na PC (GT 7 vyjde zatím pouze na PS 4 a PS 5), každopádně to jsou celkem subjektivní priority a to hlavní je samotný zážitek z jízdy a přípravy auta na něj. Ale kdo ví, jak tenhle souboj dopadne. Co myslíte vy?

Pokud jste neviděli State of Play s prezentací, máte možnost zde:

Autor článku - Michal Černý