GMTK Game Jam 2023: Výsledky a umístění českého studia Sagittaras Games

27.07.2023

Nezávislé české herní studio Sagittaras Games se letos již podruhé zúčastnilo soutěže GMTK (Game Maker's Toolkit) Game Jam, ve které se pravidelně utkávají jednotlivci či týmy ve tvorbě her v omezeném časovém limitu.

Co je to GMTK Game Jam? Jedná se o vývojářský maraton pořádaný od roku 2017 britským videoherním novinářem Markem Brownem, a to na internetové platformě itch.io. Týmy či jednotlivci mají za úkol během 48 hodin vytvořit hru na jasně zadané téma, které je odhaleno až ve chvíli spuštění soutěže, přičemž způsob provedení je čistě na fantazii vývojářů.

Jde o jednu z nejsledovanějších a největších akcí svého druhu, kdy se každý rok registruje stále větší počet účastníků, stejně tak stoupá i počet vyrobených her. Zatímco na první ročník se přihlásilo 2857 vývojářů a vyrobeno bylo 732 titulů, letos číslo zapojených vývojářů překročilo hranici 23 000 s 6835 originálními tituly.

Letošní specifickou novinkou byl zákaz použití AI ke generování textů či obrázků a bude zajímavé sledovat, jak dlouho vydrží.

Loňská účast nás naučila, že při vytváření hry to nesmíme přehnat se svým nadšením. Rádi svoje nápady rozvíjíme do různých směrů a velikostí. Na to ovšem samozřejmě při 48 hodinách není takový prostor, a je nutné zůstat při zemi,“ říká k přípravě na letošní ročník zakladatel studia a CTO Jan Zechovský.

GMTK Game Jam 2023 probíhal od 7. do 9. července, přičemž výsledky byly ohlášeny pomocí YouTube videa v úterý 11. července. Tentokrát bylo vybráno téma Roles Reversed (Převrácené role). Jak si s ním studio poradilo?

Ve hře Don't Leave je hráč „v kůži“ únikové místnosti, ze které se snaží uniknout počítačem řízené NPC. Úkolem hráče je jim to překazit, a to pomocí kladení překážek do jejich cest a narušování plnění úkolů, rozesetých ve formě automatů po celé mapě. To vše během určitého časového limitu.

Vlastně nás okamžitě ze startu pobavilo, že letošní téma už v podstatě splnila loňská hra – Live or Dice. Hráč se tehdy ocitl v roli herní desky. A letos jsme opět hledali kreativní cestu, jak si s tématem poradit. Hráči často ve hrách z bludiště či různých místností utíkají. Těžko ale najdete hru, kde se naopak skupině ‚hráčů‘ v útěku snažíte zabránit. Zrovna téma únikové místnosti se v našem podání v Game Jamu téměř nevyskytovalo. A jsme rádi, že hodnotící si velmi užili svou zlou roli Room Mastera,“ říká k samotnému zpracování opět Jan Zechovský.

Průběh po vývoji byl stejný jako každý jiný ročník.

Po uplynutí 48hodinové lhůty a ukončení vývoje následoval týden, kdy měli registrovaní soutěžící možnost zahrát si každou jednotlivou hru a ohodnotit ji ve třech kategoriích – kreativita, zábavnost a celková prezentace.

Z tohoto hodnocení následně vznikl žebříček 100 nejúspěšnějších her, z nichž tvůrce soutěže, Mark Brown, vybral na základě jeho vlastního hraní 20 svých favoritů. Ti získali pomyslné čestné uznání a samozřejmě ohromnou pozornost a pozitivní reklamu.

A jaký tedy byl letošní výsledek studia? Z celkového počtu 6835 registrovaných her skončil titul Don't Leave na 2383. místě.

Game Jam je skvělý v tom, že vás svým tématem vždy vyžene do žánrů, kterým byste se za normálních okolností nevěnovali, protože to není vaše krevní skupina. Ale v tom je každý rok ta zábava. Vyzkoušeli jsme si nový žánr a poznali techniky, kterým se v naší tvorbě běžně nevěnujeme. Získali jsme hlubší porozumění pro tvorbu tilemapy, což rozhodně využijeme při dalším vývoji Spellbornu," doplňuje též Jan ke zkušenostem z letošního ročníku.

Markovo stručné hodnocení jím vybraných 20 her a shrnutí celého Jamu najdete na jeho YT kanálu Game Maker's Toolkit.

Práce studia Sagittaras Games po Game Jamu nekončí. Nyní se plně věnuje updatům mobilní verze jejich původní arkádové hříčky Vectro Blast a vývoji mobilní fantasy MMORPG s názvem Spellborn. Co se této hry týká, k příležitosti konání konference GDS (Game Developers Session) 7. a 8. prosince v Praze studio chystá hratelné demo, jenž představí dvě vlastní rasy a naznačí rozsáhlost a možnosti příběhu či samotné mechaniky hraní.



Zdroj textu – tisková zpráva Sagittaras Games