GMTK Game Jam 2022 - Stvoř hru za 48 hodin!

18.07.2022

Určitě nebude pro nikoho překvapením, že čím více se lidé ve volném čase zaobírají hraním her, tím více příležitostí vzniká pro současné herní vývojáře. Cest, kterými lze dnes hráče po celém světě zaujmout a oslovit, je nespočet. Na jednu z těch zajímavějších se dala mladičká indie společnost Sagittaras Games, jež se zúčastnila v neděli 17. 6. 2022 ukončeného eventu GMTK Game Jam. O co jde a čím do ,,souteže“ přispěla?

GMTK Game Jam je každoroční maraton tvorby her, v němž se jednotlivci a týmy snaží během 48 hodin vytvořit hru na zadané téma.

GMTK GJ patří k těm největším akcím podobného zaměření a letos se jej zúčastnilo dohromady více než 22 000 vývojářů, vytvořeno bylo více než 6000 titulů! Zadání bylo prosté - Roll of the Dice, tedy hod kostkou/kostkami, přičemž jako tradičně měli vývojáři volnou ruku ve zpracování. RPG, arkáda, deskovka, logické hádanky, karetní forma... jak je komu po chuti. Co se tedy urodilo v rukách a myslích týmu Sagittaras Games? Pojďme si představit jejich práci.

LIVE OR DICE

LIVE OR DICE je kombinace karetní a deskové hry, u které si procvičíte i svoje strategické uvažování. A jako bonus tomu ještě stihli tvůrci dodat i stručné, ale jasné příběhové pozadí. 

Příběh je zaměřen na malého šíleného alchymistu, jenž si rád hraje s lektvary. Jednoho dne se rozhodne vytvořit lektvar neviditelnosti, což je příležitost pro hráče, protože jeho úkol je jednoduše tento záměr alchymistovi překazit. 

Jelikož jde z poloviny o deskovku, je zde alchymistův pohyb založen na pohybu skrze políčka uspořádána do kruhu v jeho laboratoři. Zde tvůrci šikovně zapracovali zadané téma, takže alchymistův pohyb je řízen podle počítačem vygenerovaného hodu kostkou. Hráč naopak žádný pohyb nemá, na něm spočívá úkol vhodně umisťovat své karty s akcemi tak, aby dosáhl jednoho z alternativních konců hry. Ano, správně, tento stručný příběh má několik vyústění a záleží čistě na hráčově taktice, které z nich si zvolí. 

Tedy může jít přímou cestou, což znamená snížit vývoj lektvaru na nulu, anebo třeba zjistit co se stane, když se stane naplno nestabilním. Toliko k příběhu a pojďme si něco povědět o základních mechanikách. 

Deska obsahuje 36 políček, které nabízí hned na začátku několik druhů akcí. Ty, které pomohou alchymistovi v jeho výrobě lektvaru neviditelnosti, ale i ty, které ovlivňují vlastnosti tohoto hlavního lektvaru. Těmi jsou toxicita, stabilita a radiace. K nim patří i indikátory v rohu obrazovky, přičemž jsou na různém levelu „životnosti“. Radiace na nule, stabilita na stovce a toxicita na padesáti. Jsou zde i prázdná pole, na které hráč umisťuje karty s vlastními akcemi, které taktéž ovlivňují tyto vlastnosti, ale zároveň též sabotují alchymistův hlavní cíl.

Co se týká samotných kartiček, těch má hráč v balíčku více než 20. Jsou rozdělené do třech kategorií - běžné, vzácné a epické, takže jejich účinek má různé druhy síly a užitku. Samozřejmě záleží na situaci a poměru aktuálních vlastností hlavního lektvaru.

Hráč během celé hry může držet až pět karet najednou, přičemž má k dispozici každý svůj tah 3 akční body, které buď utratí za vyložení karty, její líznutí či třeba odhalení příštího alchymistova tahu. Tady přichází na řadu zapojení strategických mozkových buněk. Hráč postupně vykládá na prázdná hrací pole své karty, která kupříkladu poskytují možnost posunout alchymistu o určený počet políček dopředu, či ho třeba donutit hodit kostkou ještě jednou. 

Taktiku ale také znatelně obohacuje faktor náhody, kdy se po každém alchymistově dokončení celého „okruhu“ celá hrací deska zresetuje, vaše položené karty zmizí a stejně tak i předchozí statické rozložení akčních polí. 

Prezentované hry by ale neměly zaujmout jen příběhem nebo mechanikou, taktéž by si měly dát záležet na vizuální stránce i hudebním doprovodu. Sagittaras týmu se povedlo i v těchto dvou oblastech u hráčů zatím zabodovat, což dokazují komentáře pod hrou na jejich stránce. A nelze než souhlasit, doprovodná hudba přesně pasuje do příběhu i jeho zasazení, stejně tak jsou skvělé i zvuky, které způsobují různé akce i alchymista. Nádherná malovaná grafika zážitku dodává notnou dávku zábavnosti, přičemž se lze zahledět i do spousty detailů. Například skvěle zpracované jsou hráčovy karty

V neposlední řadě zde vyniká i samotná postava alchymisty, na němž je na první pohled vidět, že by neviditelnost rozhodně nevyužil k záchraně světa. 


Zaujala vás hra? Pak není nic jednoduššího než si ji rovnou vyzkoušet:

GAME JAM - LIVE OR DICE

Největší odměnou tvůrcům pak bude upřímné hodnocení a případně i komentář s detailnějším popisem toho, co se vám líbilo a co zase ne. 

Nejnovější články

Přečtěte si jako první, co je nového

Osamu Tezukovi (1928-1989) se říká Bůh mangy - a to plným právem. Jeho význam pro japonskou kulturu je obrovský. Jako bychom spojili Walta Disneyho se Stanem Leem - a jejich pracovitost tak stokrát znásobili.

Popravdě, Addamsova rodina nikdy nepatřila k mám oblíbeným filmovým/seriálovým postavám, respektive, mísení humoru, hororu a fantasy v tomto světě mě zkrátka neoslovilo. Tím ale neříkám, že by nešlo leckdy o kvalitní zpracování, jako kupříkladu dva Sonnenfeldovy celovečerní filmy z počátku devadesátých let (ve kterých si zahrála i Christina Ricci,...

Když v roce 2007 přišel Michael Bay s opulentím akčním robotickým sci-fi, byla to doslova bomba, která vyšvihla tuhle starou dobrou značku do výšin fenomenálních kino blockbusterů. Dost tomu samozřejmě pomohla i ústřední dvojice Shia LaBeouf a Megan Fox, od věci určitě nebyla produkce zajištěná samotným Spielbergem. Od té doby ale v řekách uteklo...