Falcon a Winter Soldier aneb jak moc záleží na režii. (recenze/analýza)

25.04.2021

Máme tu další seriálový dílek do obrovské skládačky MCU, kdy se má tentokrát jednat o Marvelovský pokus zopakovat kritikami opěvovaný politický krimi thriller z jejich dílny, snímek Captain America: The Winter Soldier. Seriál už podle trailerů poukazoval, že se chystá řešit nastolené problémy po událostech v Endgame, jako například: "Co se bude dít s Capovým odkazem? Jak se svět chová potom, co půlka jeho obyvatel na několik let zmizela atd. Do toho slibovali i akci tělo na tělo, která byla právě ve druhém a třetím Capovi tak dokonalá, a taky to, že seriál bude stavět na chemii dvou hlavních aktérů po vzoru klasických buddy cop komedií. Otázky máme nastolené, největší z nich však zůstává nezodpovězená. Povedlo se tyto sliby nějak naplnit?  

Jednoznačně ano, to vám povím hned na začátek, a proti tomuto tvrzení nebudu zpětně bojovat. V seriálu opravdu najdeme tuny a tuny akčních scén, řeší se zde jak vztah Buckyho a Sama, tak i odkaz onoho slavného štítu, teroristické útoky způsobené blipnutím a dokonce i snesitelná dávka rasových problémů a to, jestli může mít hodnost Captain America třeba i muž tmavé pleti. Tohle všechno zní jako celkem zajímavá podívaná, avšak je mi opravdu líto. Filmařsky správně převyprávět tyto linky se tvůrcům už zas tak moc nepovedlo. Jsou zde obsažené, avšak způsob podání je na poměry Marvelu opravdu hrozný.   

Všech šest dílů bez výjimky trpí naprosto banálními problémy, jakými jsou chaotický střih, zkratkovitost přerodu některých postav, neucelenost scénáře, tempo a prostor jednotlivých linek. Je to jako když si zajdete do restaurace, chutná to celkem fajn, ale místo toho, aby vám to jídlo číšník přinesl normálně na talíři, nabere to jako Ice Cube ve druhém Jump Streetu, mrskne vám ho před tvář a ještě očekává, že k němu budete shovívaví, protože je to přeci pořád to dobré jídlo z restaurace, kam pravidelně chodíte.

Dost bylo kuchařské analogie, nejlépe se mi toto tvrzení bude vysvětlovat na poslední epizodě, od které jako divák přinejmenším čekáte smysluplný ending postav, zobrazení motivací a nějaký celkový důvod, proč jste trávili šest večerů zrovna touto sérií. Režisérka se rozhodla, a hádám že na popud studia, převyprávět celkové vyústění za pomocí velké akční scény, ovšem to, jak tuto akci režíruje, je přesná ukázka toho, jak se to nemá dělat

Ne každý umí vytvořit přehlednou rychlou střihovou montáž jako Russo Brothers, to neříkám, ale tomuhle se snad nedá říkat ani špatný pokus o replikaci režijního stylu. Ano, používá se zde ruční kamera, ano, postavy v boji používají hlavně pěsti, ale tolik zbytečných střihů, to jsem snad ještě nikdy neviděl. S každým pohybem je střih, s každým úderem je střih a divák nedostává naprosto žádný prostor se alespoň nadechnout a zakotvit se. Z celého dílu lze sledovat obrovský nátlak a časový press na tvůrce, ale to mi u nich neomlouvá to, proč se snažili šetřit zrovna na akčních scénách.  

Skvělý příklad je jedna sekvence před budovou, která zakončí příběh Johna Walkera, což je pro seriál jedno z důležitějších témat. Sekvence s Johnem se skládá ze dvou scén - soubojové a momentu, kdy dojde k proměně postavy. Souboj s Walkerem začíná 16:24 a končí 17:14, trvá tedy 50 sekund, a pokud jsem správně počítal, stihne udělat 40 střihů (Cut-away počítám jako dva). Dále se příběh odvíjí jiným směrem a Walkera nám opět ukáže v čase 17:52, kdy sledujeme jeho reakci na dění kolem něj a jeho finále. Tato scéna trvá 35 sekund a krom Walkera nám stihne ukázat i reakci dalších lidí, takže se mu vlastně věnujeme ještě méně času. V těchto 35 sekundách si můžeme všimnout dalších 26 střihů, a to si ještě nejsem jistý, jestli jsem to stihl spočítat všechno i přes zpomalenou rychlost mého přehrávače.

Vím, co si teď říkáte: "Proč řešíš nějaké režijní postupy? Důležité je, že jsi dostal přerod postavy a dostal jsi ten příběh. Dozvíš se, co se stalo, tak proč se zabýváš touhle stylistikou?" A máte veskrze pravdu. Ovšem já nejsem typ člověka, co se s tímto prostým "dozvěděním se o co jde" spokojí. Na filmy a seriály se dívám, protože miluji filmové médium a mám rád ty pocity, které my jsou předány za pomocí nějaké tvůrčí zručnosti a schopnosti využít prostředky filmu k docílení právě tohoto efektu emocionálního vypjetí. O to, co se děje, mi vlastně ani tolik nejde. Walker, řešení politických situací, rivalita mezi Buckym a Samem, to všechno zní na papíře opravdu skvěle, bohužel podání je opravdu neuspokojivé a já nemůžu ocenit nějaký moment je proto, že tahle postava řekla něco cool, že tahle postava má kostým z komiksu nebo že se seriál zaobírá otázkami, který jeho fikční svět nastolil. Toto mi prostě nestačí.

Moje problémy nespočívají jen ve střihové skladbě, ale i v nedomrlosti scénáře, řešení témat jen na povrch, ta odporná výmluvnost, kdy se vše vyřeší jednou promluvou, která je ještě fakt dost trapně napsaná a mnohem víc. Na tyto problémy už však nemám chuť ani odpovídat a přijde mi, že věnovat této minisérii tolik prostoru si nezaslouží můj čas.  


Abych to shrnul, pokud se považujete za Marvel OG, pravděpodobně jste to už stejně viděli a jen chcete slyšet někoho s podobným názorem. Za mě je Falcon s Winter Soldierem podprůměrná série a dávat jí průměrné hodnocení tří hvězd by byla dehonestace předchozích Marvel projektů, a to si jako velký fanoušek nechci dovolovat. Pokud vás Marvel nijak netahá a jen si chcete pustit něco akčního na vyblbnutí a nevíte po čem sáhnout, jděte na Netflix a pusťte si třeba Project Power, který vám v tomto ohledu poslouží daleko lépe. 

HODNOCENÍ - 40%

Autor článku - Wade Wright



Koho zajímá můj rozbor souboje před rozestavěným domem, zde je moje časování.

16:24 - 17:14 - 40 střihů - souboj s Walkerem.

17:15 - 17:28 - 5 střihů - stavba barikády - budování pro další scénu.

17:29 - 17:36 - 7 střihů - Bucky vs. terorista.

17:37 - 17:51 - 11 střihů - Auto se zachytne za římsu.

17:52 - 18:27 - 26 střihů - reakce lidí, Walkerův přerod (asi z toho jak se v souboji praštil do hlavy).

20:25 - 19:37 - 29 střihů - Captain America zachraňuje situaci + reakce lidí.

19:38 - 20:09  - 24 střihů - boj s Flag Smashers je přerušen a schyluje se k následující honičce.

20:10 - 20:17 - 4 střihy - reakce Agentky 13.

20:17 - 20:24 - 6 střihů - teroristé utíkají do budovy.

240 sec.

152 střihů


20:25 - 21:42 - 13 střihů - hledání v suterénech

77 sec.

13 střihů

Hledání v suterénech tu mám jako porovnání, protože frekvence střihu je v této méně důležité scéně menší, než v celém vyústění Walkerovy postavy, což mi přijde moc zajímavé. Tato anomálie také způsobuje fakt, že scéna v suterénech působí dojmem mnohem delší stopáže, než ve skutečnosti.