Draslíkové šílenství (RECENZE)

28.04.2021

Autorka

Penelope Bloom, americká autorka, která kdysi byla středoškolskou učitelkou, již dříve napsala několik bestsellerů, avšak titul Jeho banán byl jako první přeložen do češtiny.

Ze začátku si své knihy vydávala sama, bez jakéhokoliv nakladatelství či sponzora. Tedy pokud se nedá mluvit o její rodině. Je skvělou manželkou a matkou dvou dětí, a i když je prý někdy těžké být spisovatelkou a zároveň mít rodinu, nikdy by neměnila.

Celé to doplňuje Natašina kamarádka Candace, která nikdy neví, kdy mlčet a má absolutně praštěný smysl pro humor.

Vzhled

Knížka, která na první pohled zaujme nejen svým dvojsmyslným názvem, ale také jednoduchým a všeříkajícím obalem. Když jsem ji poprvé viděla, řekla jsem si, že ji musím mít. A upřímně? Rozhodně nezklamala. Zařadila bych ji mezi jednoduché čtení na večer s velkým množstvím humoru, lehkého dramatu a s příslibem erotiky. Jak nám přislibuje samotný obal, tak dvojsmysly v knize rozhodně nechybí.

Hlavní postavy

Příběh je psán střídavě ze dvou pohledů.

Nataša je mladá newyorská nešika, která se životem protlouká svým vlastním chaotickým způsobem, je jí jedno, jestli má levá a pravá bota stejnou barvu, nebo pokud se omylem někde zpozdí. Proto je také jejím ideálním parťákem Charlie. Abyste pochopili, je to francouzský buldoček s nadváhou a s neurotickou povahou a v příběhu tvoří velice zajímavou dvojici.

Přesně jako její opak působí náš druhý hlavní protagonista Bruce. Muž absolutně posedlý přesně naplánovaným režimem. Musí vstávat na první zazvonění budíku. Něco jako přispání u něj neexistuje. Ve stejný čas, jako den předtím, si jít zaběhat stejnou trasu. Poté, podle přesně daného harmonogramu, pokračovat ve stejném rytmu celý den. I on má svou oblíbenou část programu. Tím je jeho banán. Tento ne příliš milý muž je závislý na svém draslíkovém potěšení, které si musí dopřát každý den.

Tenhle chlápek vypadal jako supermodel, s ledem namísto krve.

Do děje nám zasahují i další osoby, například jeho identické dvojče William.

William sice vypadá na pohled stejně jako jeho bratr, ale chová se přesně opačně. Miluje ženy na jednu noc, jeho volnost pro něj představuje vše a dochvilnost mu nic neříká. V této knize vytváří nemalou část humoru. Velice rád si utahuje ze svého bratra a je mu jedno, jestli to je před někým jiným nebo ne. Vlastně bych řekla, že přímo vyhledává situace, kdy může svého bratra lehce poškádlit před Natašou.

"A mimochodem těch pouzdrových sukní se držte. Celá ta image sekretářky. Je to pro něj jako fetiš. Pěkně ho to nabudí. Je jako starý auto. Těžko se startuje, ale jakmile se vám ho podaří uvést do chodu, tak se vážně rozjede. Jen tak dál, holka."

Děj

Tato kniha se převážně točí kolem jedné velice ambiciózní, avšak chaotické reportérky, která chce všem ukázat, že stojí za víc, než za články o maličkostech. Proto, když ji její šéf nabídne, aby se dostala do jedné velice známé firmy, nemůže říct ne. Má pouze jediný úkol. Vyhrabat na jednoho z majitelů a šéfů firmy špínu. Přesněji na Bruce Chambersona. To se ale ukáže jako velice nelehký úkol, jelikož tento muž je nepřekonatelně žhavý a dle naší protagonistky má doslova tělo sexy robota.

Vypadal jako rozhněvaný robot. Oprava. Jako rozhněvaný sexuální robot.

Jako zázrakem se jí povede dostat do této firmy jako stážistka a od tohoto bodu se vše začíná zamotávat. Už od prvního okamžiku, kdy ji Bruce uvidí, jej pouze irituje. Zdá se, že se tam rozvíjí i něco jiného. Stává se jeho osobní řidičkou, sekretářkou a snad i otrokyní, jak je párkrát zmíněno. Její nejdůležitější úkol je však donést mu vždy ve stejný čas banán. Ale nebyl by to on, kdyby to bylo jednoduché. I pro banány má svá měřítka.

Alespoň 25 centimetrů . Pevný. Žádné otlačeniny. Nic nezralého.

Brzy ale zjistíme, že Nataša není hadrová panenka, se kterou si může zacházet jak chce. Díky tomu se setkáme s ještě větší dávkou humoru, pošťuchování a urážek, které se ne vždy drží mimo hranice harašení na pracovišti.

Nebyl by to ten správný příběh, kdyby vše šlo jen hladce. Z toho důvodu i zde najdeme nějaké překážky, které se postaví našim protagonistům do cesty. Nataša i Bruce se nám postaví do jiného světla, a my můžeme vidět pro nás již známé postavy s druhými tvářemi, které doplní zbytky skládačky.

Názor a hodnocení

Dle mého názoru je kniha jednoduše strhující, zvládla jsem ji přečíst během 24 hodin, hlavně jelikož mě její příběh vtáhl a já si užívala každou jednotlivou stránku. Nemohla jsem se dočkat, co dalšího autorka vymyslí a čemu se budu moci zasmát. Samozřejmě jsou zde chybičky, které bych chtěla vytknout. Především předvídatelnost. Navíc mi některé vtipy přišly zbytečně složité a občas nepasovaly tak, jak by měly. Naštěstí autorka dokázala nedostatky dobře vynahradit skrytým překvapením, které přišlo jako bomba hned následovně.

Tuto knihu bych doporučila spíše romanticky založeným duším, kterým občas nevadí zvláštní humor a trocha toho napětí. Avšak neočekávejte nic dramatického, jak jsem napsala, příběh je spíše odlehčené čtení na večer. To nemění nic na tom, že se nemůžu dočkat, až se dostanu ke druhé knize této série - Její třešničky.

Autorka recenze - Maria Martines

Nakladatelství - Kontrast - Dobrovský s. r. o.
Autor - Penelope Bloom