Arvéd - Jeden z nejzajímavějších českých filmů je konečně v kinech

29.08.2022

K historickým filmům se dá přistupovat mnoha různými a originálními způsoby. Film Vojtěcha Maška „Arvéd" je toho zářným příkladem.

Na začátku své recenze se musím vrátit pár let do minulosti. Když si totiž pustíte některý z trailerů na Arvéda, mohli byste nabýt dojmu, že tohle bude film, který svým pojetím a přístupu k historickým reáliím bude výrazně připomínat například Masaryka s Karlem Rodenem nebo třeba Šarlatána s Ivanem Trojanem. Na první pohled se sice zdá, že máte pravdu, ale ve skutečnosti však nemůžete být dále od pochopení toho, na co se chystáte vyrazit do kina.

Photo © CinemArt / Maxim Stano
Photo © CinemArt / Maxim Stano

Arvéd je hodně divadelní. Vystačí si s naprostým minimem prostředí (z vězení, soudní síně, krypty a hotelového pokoje se prakticky nedostaneme) a spoléhá na silný herecký výkon Michala Kerna, který je naprosto famózní. Právě na něm stojí a padá vše, co se na plátně odehrává. Postava Jiřího Arvéda Smíchovského je totiž velmi zajímavou psychologickou hříčkou přírody. Člověk, který se myšlenkově potácí na hraně bytí a nebytí, se zmítá v politicky velmi nestabilní éře, kterou musí chtě nechtě proplouvat tak, aby dosáhl svých zvrácených cílů.

Sledovat Smíchovského, který nejdříve kolaboroval s nacisty a posléze se stal mocnou zbraní poválečných soudních procesů jen proto, aby ukojil svou touhu po vědění a odhalení tajů okultismu, je naprosto geniální. Tvůrcům i Michalu Kernovi se navíc velmi dobře podařilo vykreslit charakter může, který je sice opovrženíhodný, ale zároveň velmi labilní a nevyrovnaný. Ač nemůžete se Smíchovským z mnoha důvodů prostě soucítit, vnímáte ho jako lidskou bytost, která se vlivem své posedlosti zmítá ve hře, nad kterou sama nemá kontrolu. Koneckonců, Arvéd je dost často velmi teatrální a všechno, co se okolo děje, je pro něj jedním velkým divadelním představením. 

Photo © CinemArt
Photo © CinemArt

Z hereckých výkonů je nutné ještě vyzdvihnout Sašu Rašilova nejml. nebo Vojtěcha Vodochodského, jehož postava má v příběhu také zásadní roli. Představuje další z objektů Smíchovského tužeb.

Tady bych se krátce zastavil. Rád bych na tomto místě ocenil, jakým způsobem byla ve filmu zpracována homosexualita. Běžně se stává, že scénář jde zbytečně za hranu a doufá, že film povznese přehnaným zobrazováním sexuálních scén. Arvéd oproti tomu neukazuje prakticky nic, ale velmi zručně pracuje s napětím, které orientace hlavní postavy představuje. Celou dobu tak čekáte až to takříkajíc „praskne", ale ono nic. Motiv nenaplněné touhy a chtíče díky tomu funguje perfektně.

Photo © CinemArt / Maxim Stano
Photo © CinemArt / Maxim Stano

Na závěr je tak ještě jednou nutné zdůraznit, že tohle velmi pravděpodobně nebude film pro každého. Pokud si chcete Arvéda užít, musíte mu věnovat absolutní pozornost a doufat, že vám tato důmyslná hra bude vyhovovat. Protože čím hlouběji se dostáváme k jádru příběhu, tím více vám dochází, že v tomto případě není možné věřit prakticky ničemu. Což je nádherné, pokud máte „artovější" styl vyprávění rádi. Nemusí vám to však tolik vyhovovat, pokud spíše preferujete jasnou a jednoznačnou interpretaci historické látky.


Pro mě byl tento film neuvěřitelným zážitkem. Čekal jsem mnohé, avšak výsledek dalece překonal má očekávání. Arvéd je z technického hlediska prakticky dokonalým filmem, který je protkaný šílenstvím, nejistotou a geniálními hereckými výkony. Ze zobrazení rituálů a skřípění křídy po podlaze mi navíc vběhá mráz po zádech ještě dnes. Nejsem sice schopen s jistotou říct, že budete nadšení stejně jako já, ale v době, kdy je v kinech „sucho", to určitě stojí za tu zkoušku.

Hodnocení - 85 %

Autor recenze - Nevka


Nejnovější články

Přečtěte si jako první, co je nového